Suoratoistopalvelut markkinointialustana pk-yrityksille
Koponen, Kaapo (2018)
Lataukset:
Koponen, Kaapo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410041
Tiivistelmä
Suoratoistopalvelut ovat yksi tämän päivän uusista kasvavista ilmiöistä. Tällä hetkellä videoihin keskittyviä suoratoistopalveluita on monia, mutta kaksi suurinta sivustoa ovat Twitch.tv ja YouTube Live. Näiden kahden suoratoistopalvelun kautta katsojat voivat seurata yksittäisten striimaajien tekemisiä tai katsoa elektronisen urheilun turnauksia.
Opinnäytetyössä tehtävän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten suoratoistopalveluiden kautta mainostetaan tällä hetkellä ja ovatko suoratoistopalvelut hyvä markkinointialusta pk-yrityksille.
Teoriaosuudessa kerrotaan, mitä suoratoistopalvelut ovat, ja avataan kahden valitun suoratoistopalvelun taustaa ja historiaa. Tämän jälkeen käsitellään suoratoistopalveluiden kasvun syitä ja kasvun mukana esiin nousseita ongelmia. Kasvujen syistä käsitellään elektronisen urheilun suosion kasvu ja suoratoistopalvelujen mobiiliversioiden optimointi. Ongelmiksi nimetään alustan markkinoinnin kannalta addblock-ohjelmistojen lisääntyvä käyttö ja Twitchin puolella toistaiseksi ratkaisua vielä vaativat ongelmat, kuten katsojien ja striimaajien käytös lähetyksen aikana.
Itse tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus ja haastattelut sopivat tutkimuksen tekemiseen, sillä niiden avulla saatiin kerättyä tarkkoja vastauksia haluttuihin kysymyksiin. Haastateltuja henkilöitä oli kymmenen, ja he jakautuivat kolmeen ryhmään: seitsemän katsojaa, kaksi striimaajaa ja yksi pk-yrityksen edustaja. Kaikki haastattelut tehtiin anonyymisti kevään 2018 aikana.
Kaikilta ryhmiltä selvitettiin heidän näkemyksensä siitä, millaista mainonta suoratoistopalveluissa on tällä hetkellä. Katsojilta selvitettiin, millaisia mainoksia he olivat nähneet Twitchissä ja YouTube Livessä ja mitä mieltä he olivat näistä mainoksista. Striimaajilta kysyttiin haastatteluissa heidän mielipiteitään siitä, minkälaisia mainoksia he olisivat valmiita näyttämään lähetyksiensä aikana. Pk-yrityksen edustajalta kysyttiin, oliko hän kiinnostunut suoratoistopalveluiden kautta markkinoinnista ja onko niiden kautta markkinointi hänen mielestään pk-yrityksille ylipäätään kannattavaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella mainoskatkojen avulla mainostaminen ei ollut tehokasta markkinointia, koska lähes kaikki katsojat käyttivät addblock-ohjelmistoja tai eivät yksinkertaisesti katsoneet mainoksia. Bannerimainonta ja sponsoroitu sisältö olivat kaikkien vastaajien mielestä hyviä mainostyylejä suoratoistopalveluille, koska ne eivät katkaisseet lähetystä, vaan olivat osa sitä. Pk-yrityksille suoratoistopalveluiden kautta mainostaminen vaikutti tutkimuksen perusteella hyvältä idealta, koska alustoilla on tarkempi kohderyhmä kuin esimerkiksi televisiossa tai radiossa. Tätä kautta mainoksille on mahdollista luoda tehokkaita mainoskampanjoita suoratoistopalveluita alustana käyttäen.
Opinnäytetyössä tehtävän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten suoratoistopalveluiden kautta mainostetaan tällä hetkellä ja ovatko suoratoistopalvelut hyvä markkinointialusta pk-yrityksille.
Teoriaosuudessa kerrotaan, mitä suoratoistopalvelut ovat, ja avataan kahden valitun suoratoistopalvelun taustaa ja historiaa. Tämän jälkeen käsitellään suoratoistopalveluiden kasvun syitä ja kasvun mukana esiin nousseita ongelmia. Kasvujen syistä käsitellään elektronisen urheilun suosion kasvu ja suoratoistopalvelujen mobiiliversioiden optimointi. Ongelmiksi nimetään alustan markkinoinnin kannalta addblock-ohjelmistojen lisääntyvä käyttö ja Twitchin puolella toistaiseksi ratkaisua vielä vaativat ongelmat, kuten katsojien ja striimaajien käytös lähetyksen aikana.
Itse tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus ja haastattelut sopivat tutkimuksen tekemiseen, sillä niiden avulla saatiin kerättyä tarkkoja vastauksia haluttuihin kysymyksiin. Haastateltuja henkilöitä oli kymmenen, ja he jakautuivat kolmeen ryhmään: seitsemän katsojaa, kaksi striimaajaa ja yksi pk-yrityksen edustaja. Kaikki haastattelut tehtiin anonyymisti kevään 2018 aikana.
Kaikilta ryhmiltä selvitettiin heidän näkemyksensä siitä, millaista mainonta suoratoistopalveluissa on tällä hetkellä. Katsojilta selvitettiin, millaisia mainoksia he olivat nähneet Twitchissä ja YouTube Livessä ja mitä mieltä he olivat näistä mainoksista. Striimaajilta kysyttiin haastatteluissa heidän mielipiteitään siitä, minkälaisia mainoksia he olisivat valmiita näyttämään lähetyksiensä aikana. Pk-yrityksen edustajalta kysyttiin, oliko hän kiinnostunut suoratoistopalveluiden kautta markkinoinnista ja onko niiden kautta markkinointi hänen mielestään pk-yrityksille ylipäätään kannattavaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella mainoskatkojen avulla mainostaminen ei ollut tehokasta markkinointia, koska lähes kaikki katsojat käyttivät addblock-ohjelmistoja tai eivät yksinkertaisesti katsoneet mainoksia. Bannerimainonta ja sponsoroitu sisältö olivat kaikkien vastaajien mielestä hyviä mainostyylejä suoratoistopalveluille, koska ne eivät katkaisseet lähetystä, vaan olivat osa sitä. Pk-yrityksille suoratoistopalveluiden kautta mainostaminen vaikutti tutkimuksen perusteella hyvältä idealta, koska alustoilla on tarkempi kohderyhmä kuin esimerkiksi televisiossa tai radiossa. Tätä kautta mainoksille on mahdollista luoda tehokkaita mainoskampanjoita suoratoistopalveluita alustana käyttäen.