Flipped Classroom : Muuntojoustavan opetustilan sisustuskonseptit: suunnittelun kohteena opetustilat kasvatustieteiden ja luonnontieteiden opiskelijoille
Ihalainen, Roosa (2018)
Ihalainen, Roosa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410026
Tiivistelmä
Muuntojoustavuus nostaa jatkuvasti suosiotaan opetusmenetelmien joukossa. Niin sanottuja flipped classroomeja (suomeksi muuntojoustavia opetustiloja) ollaankin tuomassa monien perinteisten opetustilojen tilalle. Muuntojoustavan opetuksen ideana on kääntää perinteinen opetus niin, että opiskelijat ovat jo oppitunnille tullessaan opiskelleet ennakkoon tunnin materiaalin, jotta opetusaika voidaan käyttää opiskelijoiden jo valmiiksi kartoittaman tiedon syventämiseen. Muuntojoustavan opetuksen tarkoitus onkin herätellä opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja sisäistä motivaatiota itsenäiseen opiskeluun, jota opettaja lähinnä vain avustaa ja ohjaa. Muuntojoustavien opetustilojen tehtävä on taas mahdollistaa opiskelijoilleen monipuolinen, motivoiva ja viihtyisä oppimisympäristö, jossa itseohjautuminen ja sisäisen motivaation syntyminen on mahdollistettu parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kaksi muuntojoustavaa opetustilaa kahden eri alan yliopisto-opiskelijoille. Nämä kaksi alaa olivat kasvatustieteet ja luonnontieteet. Suunnittelun pohjana käytettiin samaa kuvitteellista lähtökohtaista tilaa, josta luotiin kaksi toisistaan selkeästi eroavaa sisustussuunnitelmaa. Valmiista sisutussuunnitelmista syntyi kasvatustieteiden - ja luonnontieteiden muuntojoustavien opetustilojen konseptipohjat, joita voi tulevaisuudessa hyödyntää joko lähes sellaisinaan tai muuntamalla tuleviin kohteisiinsa sopivammiksi.
Ennen sisustuskonseptien suunnittelua käydään läpi vielä opetustilan suunnitteluun liittyvät haasteet ja vaatimukset, perinteisen ja muuntojoustavan opetustilan erot, sekä kerätään lisätietoa aiheeseen opetusalan ammattilaisilta flipped classroom -kyselyn avulla. Lopuksi käydään vielä läpi konseptisuunnitelmat, arvioidaan niiden onnistumista ja pohditaan mahdollista jatkokehittelyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kaksi muuntojoustavaa opetustilaa kahden eri alan yliopisto-opiskelijoille. Nämä kaksi alaa olivat kasvatustieteet ja luonnontieteet. Suunnittelun pohjana käytettiin samaa kuvitteellista lähtökohtaista tilaa, josta luotiin kaksi toisistaan selkeästi eroavaa sisustussuunnitelmaa. Valmiista sisutussuunnitelmista syntyi kasvatustieteiden - ja luonnontieteiden muuntojoustavien opetustilojen konseptipohjat, joita voi tulevaisuudessa hyödyntää joko lähes sellaisinaan tai muuntamalla tuleviin kohteisiinsa sopivammiksi.
Ennen sisustuskonseptien suunnittelua käydään läpi vielä opetustilan suunnitteluun liittyvät haasteet ja vaatimukset, perinteisen ja muuntojoustavan opetustilan erot, sekä kerätään lisätietoa aiheeseen opetusalan ammattilaisilta flipped classroom -kyselyn avulla. Lopuksi käydään vielä läpi konseptisuunnitelmat, arvioidaan niiden onnistumista ja pohditaan mahdollista jatkokehittelyä.