Mobiilipelin kehittäminen Androidille
Laaksonen, Aro (2018)
Laaksonen, Aro
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410015
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toiminnallisena osana kehitettiin mobiilipeli Androidille. Pelissä lentoalus lentää läpi kaupungin, ja pelaajan tarkoituksena on muuttaa aluksen väriä eteen ilmestyviä esteitä vastaaviksi päästäkseen mahdollisimman pitkälle.
Työn kirjallinen osa on jaettu kahteen osaan: käytettyjen tekniikoiden tarkasteluun sekä lopullisen tuotteen esittelyyn. Käytettyjen tekniikoiden tutkiminen aloitettiin Android-käyttöjärjestelmän esittelyllä, mistä jatkettiin sen rakenteen selostamiseen.
Tämän jälkeen selitettiin lyhyesti mikä on mobiilipeli, sekä tarkasteltiin pelinkehitystä ja sen vaiheita. Vaiheet eroteltiin kolmeen osaan, joita löyhästi seuraten myös tämän opinnäytetyön toiminnallinen osa on tehty.
Seuraavaksi esiteltiin lyhyesti Unity-pelimoottori sekä C#-ohjelmointikieli, joita on toiminnallisessa osassa käytetty. Tutustuttiin C#:n historiaan sekä sen perusajatuksiin yksinkertaisen esimerkkikoodin muodossa.
Käytännön osassa annettiin kuvaus pelistä kokonaisuutena, sekä selostettiin pelin kehittämisen esituotanto- ja tuotantovaiheet. Tuotantovaiheen kuvauksessa eroteltiin pelin eri komponentit ja esiteltiin niiden toimintaa.
Työn kirjallinen osa on jaettu kahteen osaan: käytettyjen tekniikoiden tarkasteluun sekä lopullisen tuotteen esittelyyn. Käytettyjen tekniikoiden tutkiminen aloitettiin Android-käyttöjärjestelmän esittelyllä, mistä jatkettiin sen rakenteen selostamiseen.
Tämän jälkeen selitettiin lyhyesti mikä on mobiilipeli, sekä tarkasteltiin pelinkehitystä ja sen vaiheita. Vaiheet eroteltiin kolmeen osaan, joita löyhästi seuraten myös tämän opinnäytetyön toiminnallinen osa on tehty.
Seuraavaksi esiteltiin lyhyesti Unity-pelimoottori sekä C#-ohjelmointikieli, joita on toiminnallisessa osassa käytetty. Tutustuttiin C#:n historiaan sekä sen perusajatuksiin yksinkertaisen esimerkkikoodin muodossa.
Käytännön osassa annettiin kuvaus pelistä kokonaisuutena, sekä selostettiin pelin kehittämisen esituotanto- ja tuotantovaiheet. Tuotantovaiheen kuvauksessa eroteltiin pelin eri komponentit ja esiteltiin niiden toimintaa.