Pienpanimo-olutfestivaalien asiakkaiden osallistumismotiivit ja oluttrendien näkyvyys
Viirros, Jemina; Hautamäki, Johanna (2018)
Viirros, Jemina
Hautamäki, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410010
Tiivistelmä
Pienpanimo-oluet ovat saavuttaneet suurta suosiota Suomessa ja maailmalla viime vuosien ajan. Suomalainen juomakulttuuri on muuttumassa ja muutosta voidaan nähdä oluen kulu-tuksessa. Oluen nauttimisessa uudet makuelämykset ratkaisevat eikä niinkään suuri kulu-tus. Pienpanimoiden suosion kasvaessa myös oluen nauttimisesta on tullut trendikästä. Voidaan jopa puhua olutharrastajista viini- ja ruokaharrastajien tapaan.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään pienpanimofestivaaleihin ja työn toimeksiantajana toi-mii Craft Beer Helsinki. Työn tavoitteena on löytää ne motiivit, jotka saavat ihmiset osallis-tumaan pienpanimofestivaaleihin sekä löytää oluttrendien näkyvyyttä festivaaleissa. Opin-näytetyön yhtenä tutkimusongelmana on saada selville syyt, jotka saavat ihmiset osallistu-maan pienpanimo-olutfestivaaleihin. Toinen tutkimusongelma on, miten oluttrendit näkyvät pienpanimo-olutfestivaaleissa. Tutkimustyön alaongelmina on, millaisista taustoista pienpa-nimofestivaalin osallistujat tulevat ja millaisia oluttrendejä on olemassa.
Työn tietoperustassa perehdytään suomalaisten panimoiden historiaan ja nykyhetkeen, pienpanimoiden määrittelemiseen, erilaisiin oluttyyppeihin ja trendeihin, pienpanimo ilmiöön, sosiaaliseen käyttäytymiseen sekä festivaalien määrittelyyn. Tietoperustan avulla lukija saa käsityksen suomalaisesta olutkulttuurista, sen muutoksista ja vastauksen, miksi ihmiset osallistuvat isoihin sosiaalisiin tapahtumiin. Lukija saa yleiskäsityksen festivaaleista ja pien-panimoilmiöstä.
Opinnäytetyön tutkimusta suoritettiin kolmessa eri pienpanimofestivaalissa: Craft Beer Hel-sinki, Suuret Oluet – Pienet Panimot ja Tulli Beerfest vuoden 2017 kesän aikana. Opinnäy-tetyön tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista- ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä suoritettiin havain-nointina pienpanimofestivaaleissa. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä suoritettiin asiakas-kyselylomakkeilla, joihin pienpanimofestivaaleihin osallistujat vastasivat festivaalien aikana.
Havainnoinnin avulla haluttiin selvittää, toteutuuko ihmisissä virittyneisyyttä ja yhteisöllisyyt-tä. Lisäksi haluttiin tutkia, pitääkö tieto ja käytäntö paikkaansa pienpanimofestivaalien oluttrendeissä. Havainnoinnin avulla saatiin selville, että oluttrendit ovat hyvin läsnä pienpa-nimofestivaaleissa ja osa pienpanimoista oli selkeästi seurannut oluttrendejä. Ihmisissä pys-tyttiin kokemaan positiivista virittyneisyyttä, mikä puolestaan loi jokaiselle pienpanimofesti-vaalille omanlaisensa ilmapiirin ja tunnelman.
Asiakaskyselyssä selvitettiin, millaisista taustoista ihmiset tulevat ja mitkä ovat osallistujien osallistumissyyt ja mielenkiinnon kohteet. Tutkimuksen avulla saatiin selville pienpanimofes-tivaalin osallistujan henkilökuva. Henkilökuvaksi voitiin luokitella 25-35 vuotias mieshenkilö, joka on kiinnostunut olutkulttuurista, mutta ei kuitenkaan miellä oluen liittyvää kiinnostusta harrastuneisuudeksi. Henkilö osallistuu pienpanimofestivaaleihin kokeakseen uusia elämyk-siä ja viettääkseen aikaa yhdessä ystävien kanssa.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään pienpanimofestivaaleihin ja työn toimeksiantajana toi-mii Craft Beer Helsinki. Työn tavoitteena on löytää ne motiivit, jotka saavat ihmiset osallis-tumaan pienpanimofestivaaleihin sekä löytää oluttrendien näkyvyyttä festivaaleissa. Opin-näytetyön yhtenä tutkimusongelmana on saada selville syyt, jotka saavat ihmiset osallistu-maan pienpanimo-olutfestivaaleihin. Toinen tutkimusongelma on, miten oluttrendit näkyvät pienpanimo-olutfestivaaleissa. Tutkimustyön alaongelmina on, millaisista taustoista pienpa-nimofestivaalin osallistujat tulevat ja millaisia oluttrendejä on olemassa.
Työn tietoperustassa perehdytään suomalaisten panimoiden historiaan ja nykyhetkeen, pienpanimoiden määrittelemiseen, erilaisiin oluttyyppeihin ja trendeihin, pienpanimo ilmiöön, sosiaaliseen käyttäytymiseen sekä festivaalien määrittelyyn. Tietoperustan avulla lukija saa käsityksen suomalaisesta olutkulttuurista, sen muutoksista ja vastauksen, miksi ihmiset osallistuvat isoihin sosiaalisiin tapahtumiin. Lukija saa yleiskäsityksen festivaaleista ja pien-panimoilmiöstä.
Opinnäytetyön tutkimusta suoritettiin kolmessa eri pienpanimofestivaalissa: Craft Beer Hel-sinki, Suuret Oluet – Pienet Panimot ja Tulli Beerfest vuoden 2017 kesän aikana. Opinnäy-tetyön tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista- ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä suoritettiin havain-nointina pienpanimofestivaaleissa. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä suoritettiin asiakas-kyselylomakkeilla, joihin pienpanimofestivaaleihin osallistujat vastasivat festivaalien aikana.
Havainnoinnin avulla haluttiin selvittää, toteutuuko ihmisissä virittyneisyyttä ja yhteisöllisyyt-tä. Lisäksi haluttiin tutkia, pitääkö tieto ja käytäntö paikkaansa pienpanimofestivaalien oluttrendeissä. Havainnoinnin avulla saatiin selville, että oluttrendit ovat hyvin läsnä pienpa-nimofestivaaleissa ja osa pienpanimoista oli selkeästi seurannut oluttrendejä. Ihmisissä pys-tyttiin kokemaan positiivista virittyneisyyttä, mikä puolestaan loi jokaiselle pienpanimofesti-vaalille omanlaisensa ilmapiirin ja tunnelman.
Asiakaskyselyssä selvitettiin, millaisista taustoista ihmiset tulevat ja mitkä ovat osallistujien osallistumissyyt ja mielenkiinnon kohteet. Tutkimuksen avulla saatiin selville pienpanimofes-tivaalin osallistujan henkilökuva. Henkilökuvaksi voitiin luokitella 25-35 vuotias mieshenkilö, joka on kiinnostunut olutkulttuurista, mutta ei kuitenkaan miellä oluen liittyvää kiinnostusta harrastuneisuudeksi. Henkilö osallistuu pienpanimofestivaaleihin kokeakseen uusia elämyk-siä ja viettääkseen aikaa yhdessä ystävien kanssa.