Skitsofreniaa sairastavan asiakkaan toimintakyvyn arviointi : Videon laatiminen opetuskäyttöön
Hynynen, Minna; Karjalainen, Heidi (2018)
Hynynen, Minna
Karjalainen, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410005
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme opetusvideon Oulun ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opettajille opetuksen tueksi. Opettajat toivat esille tarpeen havainnollistavasta opetusmateriaalista ja saimme aika vapaasti valita aiheen omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. Valitsimme aiheeksemme skitsofreniaa sairastavan asiakkaan ja yhdessä yhteisötyökumppanin kanssa rajasimme aiheen toimintakyvyn arviointiin.
Skitsofrenia voi heikentää toimintakykyä ja avohoidossa sitä arvioimalla voidaan kartoittaa sairauden vakavuus ja mahdolliset tuen tarpeet, jotta asiakas kykenisi mahdollisimman itsenäiseen elämään. Toimintakykyä arvioidaan yhdessä asiakkaan kanssa ja sen pohjalta laaditaan henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma.
Tavoitteenamme oli kirjoittaa videon käsikirjoitus ja videoida laadukas opetusvideo, josta sairaanhoitajaopiskelijat saisivat konkreettisen käsityksen mielenterveystyöstä ja asiakkaan kohtaamisesta ennen mielenterveystyön harjoittelujaksoa. Lyhyen ajan kehitystavoitteenamme oli syventää olemassa olevaa tietoa skitsofrenian vaikutuksista toimintakykyyn. Opetusvideon tavoitteena on luoda konkreettisempi kuva sosiaali- ja terveydenhoitoalan opiskelijoille skitsofreniaa sairastavan asiakkaan toimintakyvyn muutoksista, niiden tunnistamisesta ja arvioinnista. Pitkän ajan tavoitteenamme oli, että opetusvideomme tulisi osaksi mielenterveys- ja päihdetyön opetusmateriaalia ja opiskelijat hyötyisivät opetusvideostamme tulevissa työharjoitteluissa ja työelämässä. Laatutavoitteenamme oli opetusvideon hyvä kuvanlaatu ja äänentoisto. Tietoperustamme koostuu lähinnä alan kirjallisuudesta, joka on tutkittuun tietoon perustuvaa. Etsimme tietoa skitsofreniasta sairautena, toiminnallisesta opinnäytetyöstä ja videon käyttämisestä opetusmateriaalina.
Video alkaa sairaanhoitajan ja opiskelijan välisellä keskustelulla, jossa suunnitellaan kotikäyntiä asiakkaan luokse. Tämän jälkeen siirrytään asiakkaan kotiin, missä keskustellaan asiakkaan päivittäisistä toiminnoista ja täytetään yhdessä asiakkaan kanssa toimintakyvyn arviointilomaketta. Videon lopussa hoitaja tekee opiskelijan kanssa loppuyhteenvedon asiakaskäynnistä. Lopputuloksena syntyi laadukas opetusvideo ja palautteiden perusteella video on koettu tarpeelliseksi mielenterveys- ja päihdetyön perusopinnoissa. Jatkokehitysideana voisi olla laadukkaan toimintakyvyn arviointilomakkeen teko, minkä voisi laittaa opiskelijoille kurssimateriaaleihin nähtäväksi.
Skitsofrenia voi heikentää toimintakykyä ja avohoidossa sitä arvioimalla voidaan kartoittaa sairauden vakavuus ja mahdolliset tuen tarpeet, jotta asiakas kykenisi mahdollisimman itsenäiseen elämään. Toimintakykyä arvioidaan yhdessä asiakkaan kanssa ja sen pohjalta laaditaan henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma.
Tavoitteenamme oli kirjoittaa videon käsikirjoitus ja videoida laadukas opetusvideo, josta sairaanhoitajaopiskelijat saisivat konkreettisen käsityksen mielenterveystyöstä ja asiakkaan kohtaamisesta ennen mielenterveystyön harjoittelujaksoa. Lyhyen ajan kehitystavoitteenamme oli syventää olemassa olevaa tietoa skitsofrenian vaikutuksista toimintakykyyn. Opetusvideon tavoitteena on luoda konkreettisempi kuva sosiaali- ja terveydenhoitoalan opiskelijoille skitsofreniaa sairastavan asiakkaan toimintakyvyn muutoksista, niiden tunnistamisesta ja arvioinnista. Pitkän ajan tavoitteenamme oli, että opetusvideomme tulisi osaksi mielenterveys- ja päihdetyön opetusmateriaalia ja opiskelijat hyötyisivät opetusvideostamme tulevissa työharjoitteluissa ja työelämässä. Laatutavoitteenamme oli opetusvideon hyvä kuvanlaatu ja äänentoisto. Tietoperustamme koostuu lähinnä alan kirjallisuudesta, joka on tutkittuun tietoon perustuvaa. Etsimme tietoa skitsofreniasta sairautena, toiminnallisesta opinnäytetyöstä ja videon käyttämisestä opetusmateriaalina.
Video alkaa sairaanhoitajan ja opiskelijan välisellä keskustelulla, jossa suunnitellaan kotikäyntiä asiakkaan luokse. Tämän jälkeen siirrytään asiakkaan kotiin, missä keskustellaan asiakkaan päivittäisistä toiminnoista ja täytetään yhdessä asiakkaan kanssa toimintakyvyn arviointilomaketta. Videon lopussa hoitaja tekee opiskelijan kanssa loppuyhteenvedon asiakaskäynnistä. Lopputuloksena syntyi laadukas opetusvideo ja palautteiden perusteella video on koettu tarpeelliseksi mielenterveys- ja päihdetyön perusopinnoissa. Jatkokehitysideana voisi olla laadukkaan toimintakyvyn arviointilomakkeen teko, minkä voisi laittaa opiskelijoille kurssimateriaaleihin nähtäväksi.