Digipalveluiden kehitys finanssialalla
Hokkanen, Fanny; Haapea, Margarita (2018)
Hokkanen, Fanny
Haapea, Margarita
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä digipalveluja OP Ylitornion asiakkaat käyttävät, millä tavalla eri palveluja käytetään ja kuinka usein niitä käytetään. Tarkastelun kohteena oli myös se, millä tavalla käyttö jakautuu perinteisen verkkopalvelun ja mobiilipalvelujen välillä.
Tutkimus on toimeksianto OP Ylitorniolta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2018. Kyselyn kohderyhmänä toimi 80 OP Ylitornion verkkopalvelusopimusasiakasta. Kysely toteutettiin verkkokyselynä Webropolin kautta. Tutkimuksessa käytetty aineisto käsittää 49 täytettyä kyselylomaketta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee finanssialan digitalisoitumista, sen mahdollisuuksia, uhkia ja asiakaskokemuksen merkitystä pankkipalveluissa. Aineistoa löytyi hyvin, koska tutkimuksen aihe on hyvin ajankohtainen finanssialalla. Aineistoa käytettiin monipuolisesti opinnäytetyön teoriaosassa.
Tutkimustulosten mukaan nuoret asiakkaat käyttävät digipalveluita monipuolisesti. Ikääntyneemmät asiakkaat käyttävät palveluita hieman varauksellisesti, esimerkiksi tietoturvaan liittyvien uhkien vuoksi. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä nykyisiin mobiilipalveluihin.
Tutkimus on toimeksianto OP Ylitorniolta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2018. Kyselyn kohderyhmänä toimi 80 OP Ylitornion verkkopalvelusopimusasiakasta. Kysely toteutettiin verkkokyselynä Webropolin kautta. Tutkimuksessa käytetty aineisto käsittää 49 täytettyä kyselylomaketta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee finanssialan digitalisoitumista, sen mahdollisuuksia, uhkia ja asiakaskokemuksen merkitystä pankkipalveluissa. Aineistoa löytyi hyvin, koska tutkimuksen aihe on hyvin ajankohtainen finanssialalla. Aineistoa käytettiin monipuolisesti opinnäytetyön teoriaosassa.
Tutkimustulosten mukaan nuoret asiakkaat käyttävät digipalveluita monipuolisesti. Ikääntyneemmät asiakkaat käyttävät palveluita hieman varauksellisesti, esimerkiksi tietoturvaan liittyvien uhkien vuoksi. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä nykyisiin mobiilipalveluihin.