Tummasuklaatuotteiden vienti Suomesta Kiinaan : Case Suklaaparatiisi Oy
Haapamäki, Anniina (2018)
Haapamäki, Anniina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239869
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä yrityksen tulee ottaa huomioon vietäessä Suomesta tummasuklaatuotteita Kiinaan. Työ tehtiin toimeksiantona Suklaaparatiisi Oy:lle, joka on vaasalainen erilaisia suklaasta tehtyjä tuotteita valmistava yritys. Toimeksiantajayritys suunnittelee viennin aloittamista Kiinaan tulevaisuudessa, joten tavoitteena oli tehdä toimeksiantajayritykselle tietopaketti Kiinaan viennistä ja toimimisesta kyseisellä markkina-alueella, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuuden vientiprosessissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdeksasta eri pääotsikosta. Sen keskeisimpiä käsitteitä ovat Kiina ja maan kulttuuri, Kiina markkina-alueena tummasuklaatuotteille sekä käytännön vientiprosessi Suomesta Kiinaan. Aineistona teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin verkkolähteitä sekä alan kirjallisuutta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta toteutettu empiirinen tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi ja kaikki haastateltavat työskentelevät suomalaisissa elintarvikealan yrityksissä viennin parissa. Kaikilla haastateltavilla on myös kokemusta tutkittavasta aiheesta eli Kiinaan viennistä.
Tutkimustuloksista selvisi, että erityisesti haasteita tuotteiden viennissä Kiinaan on aiheuttanut maan lainsäädäntö. Muita keskeisiä tutkimustulosten pohjalta tehtyjä havaintoja oli, että paikallisen yhteistyökumppanin rooli viennin onnistumisessa on erittäin suuri, kulttuurintuntemus on hyvin tärkeää ja Kiinassa ollaan erittäin tarkkoja viennin asiakirjojen kanssa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdeksasta eri pääotsikosta. Sen keskeisimpiä käsitteitä ovat Kiina ja maan kulttuuri, Kiina markkina-alueena tummasuklaatuotteille sekä käytännön vientiprosessi Suomesta Kiinaan. Aineistona teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin verkkolähteitä sekä alan kirjallisuutta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta toteutettu empiirinen tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi ja kaikki haastateltavat työskentelevät suomalaisissa elintarvikealan yrityksissä viennin parissa. Kaikilla haastateltavilla on myös kokemusta tutkittavasta aiheesta eli Kiinaan viennistä.
Tutkimustuloksista selvisi, että erityisesti haasteita tuotteiden viennissä Kiinaan on aiheuttanut maan lainsäädäntö. Muita keskeisiä tutkimustulosten pohjalta tehtyjä havaintoja oli, että paikallisen yhteistyökumppanin rooli viennin onnistumisessa on erittäin suuri, kulttuurintuntemus on hyvin tärkeää ja Kiinassa ollaan erittäin tarkkoja viennin asiakirjojen kanssa.