Hur påverkar förpackningens design valet av glass: en studie över ett urval glassvarumärken
Peurala, Minea (2018)
Peurala, Minea
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239866
Tiivistelmä
Denna studie berör frågor kring ifall förpackningens design påverkar valet av glass. Utbudet av glassvarumärken har vuxit betydligt under åren och fortsätter växa hela tiden. Idag handlar det mycket om att förpackningen skall ge en ekologisk och hemgjord image medan den även skall se ut att innehålla god glass av hög kvalité. Hur kan en glassförpackning göra allt detta på en och samma gång? Syftet med examensarbetet är att studera ifall förpackningens utformning påverkar valet av produkt och vilka dessa designelement är. Studien är gjord med stöd av relevant litteratur och gruppintervjuer för att få en bättre uppfattning om respondenternas åsikter och tankar kring de utvalda glassförpackningarna. Studien fokuserar enbart på att studera glassförpackningarnas yttre uttryck. Teorin behandlar förpackningens historia, förpackningens uppgift samt kommunikativa uppgift. Framförallt studeras förpackningens designelement. I den empiriska delen intervjuades allt som allt 15 respondenter. Respondenterna diskuterade allmänt sitt köpbeteende och besvarade frågor kring de utvalda förpackningarnas designelement. Respondenterna diskuterade sina tankar och åsikter kring dessa. Det fördes diskussion kring förpackningarnas färg, form, mönster, typografi, bilder och illustrationer. Resultaten visade att då konsumenten väljer en förpackning påverkas valet av pris, varumärke och förpackningens design. Förpackningens design är avgörande då pris och varumärke inte är betydande. Konsumenten föredrar förpackningar som tilltalar i helheten. Starka färger och färgkombinationer som är tilltalande drar konsumentens uppmärksamhet. Teorin samt den empiriska studien stöder detta då färg är det mest dominerande designelementet. Konsumenten föredrar en förpackning som är användarvänlig och ergonomisk. En förpackning som inte går att bevara är misslyckad. Företagen skall använda symboler och tecken varsamt eftersom konsumenten kan misstolka dem. I framtiden kunde man studera ifall förpackningens pris och varumärke påverkar valet av produkt.