Kuljetusasiakirjojen digitalisointi
Saarela, Lassi (2018)
Saarela, Lassi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239854
Tiivistelmä
Toimeksiantaja on kemianalalla toimiva räjähdeaineita valmistava ja kuljettava yritys. Yritys on kehittämässä digitaalisia toimintojaan omassa toiminnassaan ja halusi kehitysideoita sähköisen kuljetusasiakirjojen käyttöönottoon. Sähköiset kuljetusasiakirjat ovat osa yrityksen tulevaisuuden digitalisaatiota.
Tavoitteena oli löytää ratkaisuja tutkimuskysymyksiin, jotka koskivat sähköisten kuljetusasiakirjojen vaatimuksia turvallisuuden, toimeksiantajayrityksen toiminnan ja asiakkaiden näkökulmista. Näiden tutkimuskysymysten pohjalta ideoitiin kuljetusasiakirjojen käytännön toiminta jokapäiväisessä työskentelyssä.
Tutkimus perustui asiantuntijahaastatteluihin, viranomaisnäkemyksiin, Suomen lainsäädäntöön sekä sähköisen tiedonsiirron kirjallisuuslähteisiin. Tutkimuksessa käytettiin hyväksi myös omakohtaisia kokemuksia yrityksen nykyisestä toiminnasta. Työ suoritettiin yhteistyössä toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kanssa.
Tuloksena saatiin vastaukset esitettyihin tutkimuskysymyksiin sekä konkreettisia kehitysehdotuksia koskien sähköisiä kuljetusasiakirjoja. Yritykselle saatiin ideoitua sähköisen järjestelmän toiminta käytännön tasolla, osana sen nykyistä toimintaa. Tämä järjestelmä täyttää vaatimukset, joita toimeksiantajayritys ja lainsäädäntö sille asettavat. Järjestelmän ideoinnin apuna käytettiin hyväksi pelastusviranomaisten mielipiteitä ja näkökulmia koskien sähköisten kuljetusasiakirjojen turvallisuutta.
Kehitysehdotusten avulla yritys pystyy parantamaan toimintojensa turvallisuutta sekä luomaan lisäarvoa asiakkaillensa. Järjestelmän myötä yritys pystyy karsimaan manuaalisia vaiheita tilaus-toimitusketjussaan ja tekemään toiminnastaan kustannustehokkaampaa.
Tavoitteena oli löytää ratkaisuja tutkimuskysymyksiin, jotka koskivat sähköisten kuljetusasiakirjojen vaatimuksia turvallisuuden, toimeksiantajayrityksen toiminnan ja asiakkaiden näkökulmista. Näiden tutkimuskysymysten pohjalta ideoitiin kuljetusasiakirjojen käytännön toiminta jokapäiväisessä työskentelyssä.
Tutkimus perustui asiantuntijahaastatteluihin, viranomaisnäkemyksiin, Suomen lainsäädäntöön sekä sähköisen tiedonsiirron kirjallisuuslähteisiin. Tutkimuksessa käytettiin hyväksi myös omakohtaisia kokemuksia yrityksen nykyisestä toiminnasta. Työ suoritettiin yhteistyössä toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kanssa.
Tuloksena saatiin vastaukset esitettyihin tutkimuskysymyksiin sekä konkreettisia kehitysehdotuksia koskien sähköisiä kuljetusasiakirjoja. Yritykselle saatiin ideoitua sähköisen järjestelmän toiminta käytännön tasolla, osana sen nykyistä toimintaa. Tämä järjestelmä täyttää vaatimukset, joita toimeksiantajayritys ja lainsäädäntö sille asettavat. Järjestelmän ideoinnin apuna käytettiin hyväksi pelastusviranomaisten mielipiteitä ja näkökulmia koskien sähköisten kuljetusasiakirjojen turvallisuutta.
Kehitysehdotusten avulla yritys pystyy parantamaan toimintojensa turvallisuutta sekä luomaan lisäarvoa asiakkaillensa. Järjestelmän myötä yritys pystyy karsimaan manuaalisia vaiheita tilaus-toimitusketjussaan ja tekemään toiminnastaan kustannustehokkaampaa.