Markkinointiviestinnän merkitys yritysyhteistyössä : Tapaus Red Carpet Film Festival
Yliräisänen, Eveliina (2018)
Yliräisänen, Eveliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239837
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tapauskohde on Hyvinkäällä järjestettävä elokuvafestivaali Red Carpet Film Festival. Työn tilaajana toimi viestintä- ja sisältötoimisto Pink Eminence, jonka asiakas Red Carpet on. Tämä työ vastaa pääkysymykseen ”Mikä on markkinointiviestinnän merkitys Red Carpet Film Festivalin yritysyhteistyössä?”. Red Carpetin yritysyhteistyön markkinointiviestinnän merkityksen selvittämiseksi oli tutkittava myös muun muassa markkinointiviestinnän tavoitteita, keinoja sekä tulevaisuutta sekä tapahtuman, että yhteistyöyritysten näkökulmasta. Opinnäytetyön tekohetkellä Red Carpet -elokuvafestivaali oli järjestetty vain yhden kerran aikaisemmin vuonna 2017, joten mahdollisuudet kehittää nuoren tapahtuman yritysyhteistyön markkinointiviestintää ovat paremmat kuin vanhemman ja toimintatapojen vakiinnuttaman tapahtuman.
Tämän opinnäytetyön taustalla toimivat yritysyhteistyön ja markkinointiviestinnän teoriat. Teoriaa tukivat käytetyt tutkimusmenetelmät, joita olivat benchmarking ja kaksi erilaista haastattelua. Opinnäytetyön tulokset syntyivät kolmea tutkimusmenetelmää hyödyntämällä.
Toteutettujen haastattelujen tulokset osoittivat, että Red Carpetin markkinointiviestinnän merkitys on olennainen osa yritysteistyötä ja sen merkitys tulee korostumaan vielä enemmän tulevaisuudessa. Tuloksien perusteella Red Carpetin yritysyhteistyössä markkinointiviestinnän tavoitteet, keinot ja kanavat vaikuttavat tapahtuman markkinointiviestinnän merkitykseen nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voi sanoa, että Red Carpetin yritysyhteistyön molempien osapuolten panos, kuuntelu ja ymmärtäminen muodostavat markkinointiviestinnän merkityksen ytimen.
Tutkimuksen pohjalta tehdyt kehitysehdotukset ja pohdinta pyrkivät antamaan vastauksia siihen, miten Red Carpet voisi kehittää yritysyhteistyön markkinointiviestintää. Tämän työn tuloksien soveltaminen muiden tapahtumien yritysyhteistyön markkinointiviestintään on mahdollista, sillä tulokset tuottivat tietoa markkinointiviestinnän näkemyksistä ja toimenpiteistä sekä tulevaisuuden trendeistä yritysyhteistyössä.
Tämän opinnäytetyön taustalla toimivat yritysyhteistyön ja markkinointiviestinnän teoriat. Teoriaa tukivat käytetyt tutkimusmenetelmät, joita olivat benchmarking ja kaksi erilaista haastattelua. Opinnäytetyön tulokset syntyivät kolmea tutkimusmenetelmää hyödyntämällä.
Toteutettujen haastattelujen tulokset osoittivat, että Red Carpetin markkinointiviestinnän merkitys on olennainen osa yritysteistyötä ja sen merkitys tulee korostumaan vielä enemmän tulevaisuudessa. Tuloksien perusteella Red Carpetin yritysyhteistyössä markkinointiviestinnän tavoitteet, keinot ja kanavat vaikuttavat tapahtuman markkinointiviestinnän merkitykseen nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voi sanoa, että Red Carpetin yritysyhteistyön molempien osapuolten panos, kuuntelu ja ymmärtäminen muodostavat markkinointiviestinnän merkityksen ytimen.
Tutkimuksen pohjalta tehdyt kehitysehdotukset ja pohdinta pyrkivät antamaan vastauksia siihen, miten Red Carpet voisi kehittää yritysyhteistyön markkinointiviestintää. Tämän työn tuloksien soveltaminen muiden tapahtumien yritysyhteistyön markkinointiviestintään on mahdollista, sillä tulokset tuottivat tietoa markkinointiviestinnän näkemyksistä ja toimenpiteistä sekä tulevaisuuden trendeistä yritysyhteistyössä.