Korealaisen kosmetiikan osto- ja käyttötutkimus
Saastamoinen, Siiri (2018)
Saastamoinen, Siiri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa korealaisen kosmetiikan ostopäätökseen ja kulutukseen vaikuttavista tekijöistä. Tarkentavat tutkimuskysymykset olivat: miksi korealaisia ihonhoitotuotteita käytetään, ja miten kuluttajat ovat löytäneet korealaisen ihonhoidon ja korealaiset ihonhoitotuotteet. Työn toimeksiantaja oli suomalainen korealaista kosmetiikkaa myyvä verkkokauppa Bearel.
Työn tietoperustassa käsitellään kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, joita ovat demografiset, psykologiset, sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät. Näiden lisäksi tietoperustassa kuvataan ostoprosessia, ja siitä syvällisimmin psykologisia ja sosiaalisia tekijöitä. Tähän päädyttiin, koska niiden merkitys kosmetiikan käytössä on keskeinen.
Tutkimusaineisto kerättiin 14.3 –23.3.2018 välisenä aikana Webropol verkkokysely -ohjelmalla. Verkkokyselyyn vastasi 648 vastaajaa. Kysely jaettiin toimeksiantajayrityksen Facebook- ja Instagram-tileillä sekä Facebookin suljetussa K-Beauty Suomi -ryhmässä.
Tuloksista ilmenee, että korealainen ihonhoito on vielä kuluttajille uusi asia. Vastaajat käyttävät korealaisia ja länsimaalaisia ihonhoitotuotteita rinnakkain ja kuukaudessa korealaisiin ihonhoitotuotteisiin he käyttävät noin puolet kaikkiin ihonhoitotuotteisiin käytetystä summasta. Korealaisia ihonhoitotuotteita käytetään niiden hyvän hinta-laatusuhteen takia. Kyseisiin ihonhoitotuotteisiin on yleisimmin tutustuttu blogien ja ystävien avulla. Toimeksiantajayritys voi hyödyntää tutkimustuloksia oman lajitelman mainonnan suunnittelussa ja verkkosivujen kehittämisessä.
Työn tietoperustassa käsitellään kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, joita ovat demografiset, psykologiset, sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät. Näiden lisäksi tietoperustassa kuvataan ostoprosessia, ja siitä syvällisimmin psykologisia ja sosiaalisia tekijöitä. Tähän päädyttiin, koska niiden merkitys kosmetiikan käytössä on keskeinen.
Tutkimusaineisto kerättiin 14.3 –23.3.2018 välisenä aikana Webropol verkkokysely -ohjelmalla. Verkkokyselyyn vastasi 648 vastaajaa. Kysely jaettiin toimeksiantajayrityksen Facebook- ja Instagram-tileillä sekä Facebookin suljetussa K-Beauty Suomi -ryhmässä.
Tuloksista ilmenee, että korealainen ihonhoito on vielä kuluttajille uusi asia. Vastaajat käyttävät korealaisia ja länsimaalaisia ihonhoitotuotteita rinnakkain ja kuukaudessa korealaisiin ihonhoitotuotteisiin he käyttävät noin puolet kaikkiin ihonhoitotuotteisiin käytetystä summasta. Korealaisia ihonhoitotuotteita käytetään niiden hyvän hinta-laatusuhteen takia. Kyseisiin ihonhoitotuotteisiin on yleisimmin tutustuttu blogien ja ystävien avulla. Toimeksiantajayritys voi hyödyntää tutkimustuloksia oman lajitelman mainonnan suunnittelussa ja verkkosivujen kehittämisessä.