Lapsiperheet Finlandia Trophy -urheilutapahtuman asiakkaina
Jaska, Tanja (2018)
Jaska, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239811
Tiivistelmä
Lapsiperheet ovat yksi Visit Espoon markkinointikohderyhmistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lapsiperheiden ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä urheilutapahtumaan osallistuttaessa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä lapsiperheet odottavat urheilutapahtumalta, mitkä motiivit ja arvot ohjaavat heitä heidän ostoprosessin aikana sekä mitä kanavia he hyödynsivät tiedonhaussa. Tutkimuksen tuloksia toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tarjoamalla asiantuntevaa opastusta lapsiperheistä urheilutapahtuman osallistujina ja tulevaisuudessa ehkä myös muille urheilutapahtumia järjestäville tahoille. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten Finlandia Trophy -urheilutapahtumana vastaa lapsiperheiden tarpeita urheilutapahtumakävijöinä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka haastattelumenetelmäksi valittiin yksilökohtainen teemahaastattelu. Haastateltavia perheen vanhempia oli yhteensä 8, joista 7: ää haastateltiin paikan päällä tapahtumassa ja yhtä tapahtuman jälkeen. Haastatteluaineisto kerättiin lokakuun 2017 alussa Finlandia Trophy -urheilutapahtumassa, Espoossa.
Tulokset osoittivat, että lapsiperheet matkustivat urheilutapahtumiin useimmiten lajiin liittyvistä syistä, joko perheen lapsen tai vanhemman sitoutumisesta lajiin jossain elämänvaiheessa. Yleisesti perheet matkustivat eniten sukulaisia tapaamaan ja tekivät mökkimatkoja viikonloppuisin tai koulujen lomien aikaan. Perheet etsivät tietoa urheilutapahtumasta ensisijaisesti tapahtuman kotisivuilta. Lajituntemus näkyi myös vastaajien tuloksissa selvästi yhtenä merkittävä osana tiedonhaun kanavia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka haastattelumenetelmäksi valittiin yksilökohtainen teemahaastattelu. Haastateltavia perheen vanhempia oli yhteensä 8, joista 7: ää haastateltiin paikan päällä tapahtumassa ja yhtä tapahtuman jälkeen. Haastatteluaineisto kerättiin lokakuun 2017 alussa Finlandia Trophy -urheilutapahtumassa, Espoossa.
Tulokset osoittivat, että lapsiperheet matkustivat urheilutapahtumiin useimmiten lajiin liittyvistä syistä, joko perheen lapsen tai vanhemman sitoutumisesta lajiin jossain elämänvaiheessa. Yleisesti perheet matkustivat eniten sukulaisia tapaamaan ja tekivät mökkimatkoja viikonloppuisin tai koulujen lomien aikaan. Perheet etsivät tietoa urheilutapahtumasta ensisijaisesti tapahtuman kotisivuilta. Lajituntemus näkyi myös vastaajien tuloksissa selvästi yhtenä merkittävä osana tiedonhaun kanavia.