Lukuharrastus lentoon lukudiplomilla
Kontiainen, Anne-Mari (2018)
Kontiainen, Anne-Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239799
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa Karvian kirjaston ja Karvian yhtenäiskoulu Opinpolun yhteistyötä edistävää toimintaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi lukudiplomi koulun 1–6 luokkalaisille oppilaille.
Opinnäytetyön teoriaosassa kartoitettiin lasten lukutaitoon, lukemiseen ja lukemaan innostamiseen liittyvää taustatietoa. Siinä käsiteltiin lasten ja nuorten lukutaidon tasoa. Lukutaidon ylläpitäviä keinoja tulisi edelleen kehitellä, että lukutaidon taso pysyisi hyvänä. Kirjastolla todettiin olevan merkittävä rooli lasten ja nuorten lukuharrastuksen ylläpitäjänä. Kirjasto kykenee tarjoamaan monipuolisia lukukokemuksia kokoelmallaan ja kokoelmaa avaavien palveluiden avulla. Lukuharrastuksen myönteisiä vaikutuksia tulisi korostaa enemmän nuorille lukijoille.
Karvian yhtenäiskoulun alakoululuokkien lukudiplomi luotiin tutkimalla olemassa olevia lukudiplomeja ja opettajien haastattelujen kautta saatuja tietoja hyödyntämällä. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuusi Karvian yhtenäiskoulun luokanopettajaa yksilöhaastatteluna. Haastatteluissa selvitettiin opettajien mielipiteitä ja ajatuksia lukudiplomin sisällöstä ja suorittamisesta. Saatua tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että kirjaston ja koulun yhteistyöllä on merkittävä rooli opetuksen tukemisessa. Lasten ja nuorten lukuharrastusta on tuettava ja etsittävä uusia toimintoja sen ylläpitoon. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen lukudiplomin toteutuminen otettiin positiivisella asenteella vastaan Karvian yhtenäiskoulussa. Opetushenkilökunta antoi arvokasta tietoa lukudiplomin suunnitteluun. Lukudiplomista luotiin selkeä ja helposti toteutettava.
Opinnäytetyön teoriaosassa kartoitettiin lasten lukutaitoon, lukemiseen ja lukemaan innostamiseen liittyvää taustatietoa. Siinä käsiteltiin lasten ja nuorten lukutaidon tasoa. Lukutaidon ylläpitäviä keinoja tulisi edelleen kehitellä, että lukutaidon taso pysyisi hyvänä. Kirjastolla todettiin olevan merkittävä rooli lasten ja nuorten lukuharrastuksen ylläpitäjänä. Kirjasto kykenee tarjoamaan monipuolisia lukukokemuksia kokoelmallaan ja kokoelmaa avaavien palveluiden avulla. Lukuharrastuksen myönteisiä vaikutuksia tulisi korostaa enemmän nuorille lukijoille.
Karvian yhtenäiskoulun alakoululuokkien lukudiplomi luotiin tutkimalla olemassa olevia lukudiplomeja ja opettajien haastattelujen kautta saatuja tietoja hyödyntämällä. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuusi Karvian yhtenäiskoulun luokanopettajaa yksilöhaastatteluna. Haastatteluissa selvitettiin opettajien mielipiteitä ja ajatuksia lukudiplomin sisällöstä ja suorittamisesta. Saatua tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että kirjaston ja koulun yhteistyöllä on merkittävä rooli opetuksen tukemisessa. Lasten ja nuorten lukuharrastusta on tuettava ja etsittävä uusia toimintoja sen ylläpitoon. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen lukudiplomin toteutuminen otettiin positiivisella asenteella vastaan Karvian yhtenäiskoulussa. Opetushenkilökunta antoi arvokasta tietoa lukudiplomin suunnitteluun. Lukudiplomista luotiin selkeä ja helposti toteutettava.