Tapaturmavakuutusten erot vakuutusyhtiöiden välillä
Julkunen, Krista (2018)
Julkunen, Krista
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239768
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy tapaturmavakuutuksien eroihin eri vakuutusyhtiöiden välillä. Opinnäytetyössä vertaillaan laajimpia tapaturmavakuutuksia, joita yhtiöillä on tarjolla omissa verkkokaupoissaan. Mukana vertailussa ovat kaikki ne yhtiöt, joiden verkkosivuilla voi hinnoitella vakuutuksen itse. Vertailun perusteina on käytetty esimerkiksi omavastuita, enimmäiskorvausmääriä, valittavia turvia, hintaa ja terveysselvityksen täyttämisen tarvetta.
Virallista toimeksiantajaa tämän opinnäytetyön tekemiseksi ei ole, vaan opinnäytetyö pohjautuu kirjoittajan kokemaan tarpeeseen ja mielenkiintoon aihetta kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa asiakaspalvelun laatua myyntityössä ja varmistua, että asiakaspalvelijat saavat parhaan mahdollisen hyödyn myydäkseen tuotetta nimenomaan puhelinpalvelussa. Tämä edellyttää tuotetietämystä muiden kilpailevien yhtiöiden tarjoamista tapaturmavakuutuksista.
Tutkimusosiossa vertaillaan vakuutusyhtiöiden tapaturmavakuutuksia. Tutkimuksessa on selvitetty mitä tapaturmavakuutus kattaa ja mitä eroja vakuutuksista löytyy eri yhtiöiden välillä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin pöytäkirjatutkimuksena eli tutkimusaineistona käytettiin vakuutusehtoja ja tuoteselosteita. Tutkimustulosten on tarkoitus auttaa asiakaspalvelijoita myyntityössä, sekä auttaa mahdollisia asiakkaita vakuutusyhtiön ja tuotteen valinnassa omien tarpeiden mukaisesti. Tutkimustulosten avulla saatiin vertailtua vakuutusten eroja yleisellä tasolla, mutta vertailu ei ole luotettava, sillä tutkimus on tehty kirjoittajan henkilötiedoilla, eikä näin ollen päde jokaiseen kuluttajaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa perehdytään tapaturmavakuutuksen historiaan, tapaturmavakuutuksen käsitteeseen sekä vakuutuksen peruskäsitteisiin. Toisessa osassa perehdytään kuluttajan käyttäytymiseen ja ostoprosessiin.
Virallista toimeksiantajaa tämän opinnäytetyön tekemiseksi ei ole, vaan opinnäytetyö pohjautuu kirjoittajan kokemaan tarpeeseen ja mielenkiintoon aihetta kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa asiakaspalvelun laatua myyntityössä ja varmistua, että asiakaspalvelijat saavat parhaan mahdollisen hyödyn myydäkseen tuotetta nimenomaan puhelinpalvelussa. Tämä edellyttää tuotetietämystä muiden kilpailevien yhtiöiden tarjoamista tapaturmavakuutuksista.
Tutkimusosiossa vertaillaan vakuutusyhtiöiden tapaturmavakuutuksia. Tutkimuksessa on selvitetty mitä tapaturmavakuutus kattaa ja mitä eroja vakuutuksista löytyy eri yhtiöiden välillä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin pöytäkirjatutkimuksena eli tutkimusaineistona käytettiin vakuutusehtoja ja tuoteselosteita. Tutkimustulosten on tarkoitus auttaa asiakaspalvelijoita myyntityössä, sekä auttaa mahdollisia asiakkaita vakuutusyhtiön ja tuotteen valinnassa omien tarpeiden mukaisesti. Tutkimustulosten avulla saatiin vertailtua vakuutusten eroja yleisellä tasolla, mutta vertailu ei ole luotettava, sillä tutkimus on tehty kirjoittajan henkilötiedoilla, eikä näin ollen päde jokaiseen kuluttajaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa perehdytään tapaturmavakuutuksen historiaan, tapaturmavakuutuksen käsitteeseen sekä vakuutuksen peruskäsitteisiin. Toisessa osassa perehdytään kuluttajan käyttäytymiseen ja ostoprosessiin.