Facebook näkyvyyden tehostaminen : Case: kumppani- ja asiakaslehti NOVI
Kuosmanen, Tiia (2018)
Kuosmanen, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on kumppani- ja asiakaslehti NOVI. Opinnäytetyössä tehtävän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla päivityksillä saadaan NOVIn facebook sivuille näkyvyyttä ja uusia seuraajia.
Teoriaosuudessa ensiksi käydään läpi mitä on sosiaalinen media. Seuraavaksi käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä asiakkaan sitouttamista Facebookissa.
Opinnäytetyön tutkimusosa koostuu julkaisuista, joita tutkimusajanjaksolla testataan. Tutkimuksen ongelmakysymykset ovat; Millaista olisi mielenkiintoisempi sisältö? Ja mikä olisi sopiva päivitysväli ja ajankohta? Tutkimustyökaluna toimii sosiaalisen median kanava Facebook.
Tutkimus on toteutettu Cace-tutkimuksena. Tutkimusmentelminä on käytetty toiminta -ja kehittämistutkimuksen metodeja. Tutkimuksen lopussa analysoidaan saatuja tuloksia eli päivityksiä ja niillä aikaan saatuja reagointeja. Tutkimuksen avulla löydettiin NOVIlle uusia ja toimivia keinoja, kuinka tehostaa päivityksien sisältöä ja millaisella aikataululla niitä olisi tehokkain julkaista. Tutkimuksen avulla NOVIn Facebook sivuille saatiin haluttua näkyvyyttä sekä uusia seuraajia.
Teoriaosuudessa ensiksi käydään läpi mitä on sosiaalinen media. Seuraavaksi käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä asiakkaan sitouttamista Facebookissa.
Opinnäytetyön tutkimusosa koostuu julkaisuista, joita tutkimusajanjaksolla testataan. Tutkimuksen ongelmakysymykset ovat; Millaista olisi mielenkiintoisempi sisältö? Ja mikä olisi sopiva päivitysväli ja ajankohta? Tutkimustyökaluna toimii sosiaalisen median kanava Facebook.
Tutkimus on toteutettu Cace-tutkimuksena. Tutkimusmentelminä on käytetty toiminta -ja kehittämistutkimuksen metodeja. Tutkimuksen lopussa analysoidaan saatuja tuloksia eli päivityksiä ja niillä aikaan saatuja reagointeja. Tutkimuksen avulla löydettiin NOVIlle uusia ja toimivia keinoja, kuinka tehostaa päivityksien sisältöä ja millaisella aikataululla niitä olisi tehokkain julkaista. Tutkimuksen avulla NOVIn Facebook sivuille saatiin haluttua näkyvyyttä sekä uusia seuraajia.