Brandkårsungdomars upplevelser av första hjälpen-utbildningen inom den frivilliga brandkåren
Söderlund, Elin (2018)
Söderlund, Elin
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239689
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Finlands Svenska Brand- och Räddninngsför-bund:ille. Tutkimuksessa tutkitaan palokuntanuorten kokemukset vapaaehtoisen palo-kunnan ensiapukoulutuksesta. Tutkimus koostuu viidestä laadullisesta teemahaastatte-lusta. Niihin osallistui palokuntanuoria iässä 12-15 vuotta. Sisällön analyysi kirjoite-tusta haastattelumateriaalista tehtiin etsimällä teemojen yhtäläisyyksiä, luokittelemalla vastaukset ja tiivistelmällä koko teksti sujuvaksi tulokseksi. Teoreettinen viitekehys on lasten pelkoja.
Yksinäinen lapsi voi olla se joka on ensimmäisenä paikalla hätätilanteessa, jossa en-siapu mahdollisesti voisi pelastaa ihmishenkiä. Siksi olisi hyvä, että lapsikin kykenisi toimimaan sellaisessa tilanteessa. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että lapset kykene-vät toimimaan ensiaputilanteissa. Finlands Svenska Brand- och Räddningsförbund on liitto joka järjestää koulutusta vapaaehtoiselle palokunnalle, mukaan lukien ensiapu-koulutusta palokuntanuorille. Vapaaehtoiset palokunnat järjestävät myös omia viikko-harjoituksia jäsenilleen, missä myös käydään läpi ensiapua.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin palokuntanuorten kokemukset vapaaehtoi-sen palokunnan ensiapukoulutuksesta. Tutkimuskysymykset kuuluu:
1. Miten palokuntanuoret havaitsevat sanan "ensiapu"?
2. Mitkä tunteen ensiapu herättää palokuntanuorille?
3. Kokeeko palokuntanuoret, että heillä on hyötyä ensiapukoulutuksesta?
Tämän työn tulokset osoittivat, että palokuntanuoret yhdistävät sanan "ensiapu" asioilla mitä he ovat käyttäneet tai muistavat ensiapuharjoituksista tai oikeasta tilanteesta. Tun-teet, mitkä ensiapu herätti, olivat sekä positiivisia, että negatiivisia. Tänne kuului myös pelko, joka teoreettinen viitekehys käsitteli. Palokuntanuoret kokivat, että heillä oli hyötyä ensiapukoulutuksesta ja myös kiinnostusta oppia ensiapua. He kokivat myös, että kynnys auttaa muita oli alhaisempi ensiapukoulutuksen jälkeen. Tutkimus osoitti myös, että lasten pelot on otettava huomioon suunnitellessa ja toteuttaessa ensiapu-koulutusta palokuntanuorille.
Yksinäinen lapsi voi olla se joka on ensimmäisenä paikalla hätätilanteessa, jossa en-siapu mahdollisesti voisi pelastaa ihmishenkiä. Siksi olisi hyvä, että lapsikin kykenisi toimimaan sellaisessa tilanteessa. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että lapset kykene-vät toimimaan ensiaputilanteissa. Finlands Svenska Brand- och Räddningsförbund on liitto joka järjestää koulutusta vapaaehtoiselle palokunnalle, mukaan lukien ensiapu-koulutusta palokuntanuorille. Vapaaehtoiset palokunnat järjestävät myös omia viikko-harjoituksia jäsenilleen, missä myös käydään läpi ensiapua.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin palokuntanuorten kokemukset vapaaehtoi-sen palokunnan ensiapukoulutuksesta. Tutkimuskysymykset kuuluu:
1. Miten palokuntanuoret havaitsevat sanan "ensiapu"?
2. Mitkä tunteen ensiapu herättää palokuntanuorille?
3. Kokeeko palokuntanuoret, että heillä on hyötyä ensiapukoulutuksesta?
Tämän työn tulokset osoittivat, että palokuntanuoret yhdistävät sanan "ensiapu" asioilla mitä he ovat käyttäneet tai muistavat ensiapuharjoituksista tai oikeasta tilanteesta. Tun-teet, mitkä ensiapu herätti, olivat sekä positiivisia, että negatiivisia. Tänne kuului myös pelko, joka teoreettinen viitekehys käsitteli. Palokuntanuoret kokivat, että heillä oli hyötyä ensiapukoulutuksesta ja myös kiinnostusta oppia ensiapua. He kokivat myös, että kynnys auttaa muita oli alhaisempi ensiapukoulutuksen jälkeen. Tutkimus osoitti myös, että lasten pelot on otettava huomioon suunnitellessa ja toteuttaessa ensiapu-koulutusta palokuntanuorille.