Digitalisaation vaikutukset yritysten logistiikkaan ja kilpailukykyyn
Wäyrynen, Anniina (2018)
Wäyrynen, Anniina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229625
Tiivistelmä
Digiaikakauden alku on tuonut mukanaan monia uusia mahdollisuuksia ja toimintatapoja, joita yritysten on hyödynnettävä pystyäkseen kilpailemaan kehittyvillä markkinoilla. Muutokset vaikuttavat myös logistiikan sektoriin, jossa digitalisaatio muuttaa paitsi yksittäisiä varastotoimintoja ja kuljetuksia, myös toimitusketjun rakennetta.
Tässä tutkimuksessa linjataan digitalisaation vaikutukset päivittäiseen logistiikkaan suomalaisissa yrityksissä ja pohditaan digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja haasteita, jotka tulee ottaa huomioon toimintaa suunniteltaessa. Muutokset suhteutetaan kokonaisuutena yritysten kilpailukyvyn kehitykseen.
Teoriaosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä esitellään digitalisaatio terminä ja toimintatapana. Digitalisaation yleiset mahdollisuudet ja haasteet käydään myös läpi. Toisessa osuudessa esitellään logistinen viitekehys ja tutkitaan logistiikkaa kilpailukeinona. Viimeinen teoriapohjan osuus käsittelee logistisen toiminnan kannalta oleellisia uusia teknologisia ratkaisuja.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kolmea logistiikan alan ammattilaista. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään miten digitalisaatio näkyy yritysten päivittäisessä toiminnassa ja miten haastatellut henkilöt kokevat muutokset työympäristössään.
Tutkimustuloksia tarkastellessa huomattiin, että haastattelujen tulokset olivat selvästi linjassa teoriapohjassa esitettyjen käytännön muutosten, hyötyjen ja haasteiden kanssa. Digitalisaatio luo logistiikka-alalle monia uusia toimintatapoja esimerkiksi automaation ja robotiikan avulla. Verkkokaupan suosio nousee ja sen kasvun myötä ala tulee kansainvälistymään entisestään. Työvoiman kysynnässä tapahtuu selkeä muutos manuaalisista työntekijöistä asiantuntijatehtävien suuntaan.
Logistiikan digitalisaation avulla on mahdollista lisätä yritysten kilpailukykyä huomattavasti. Asiakkaiden ajallisten vaateiden noustessa sekä sisälogistiikkaa että kuljetuksia on mahdol-lista tehostaa digitaalisilla ratkaisuilla. Lisäksi digitalisaation avulla voidaan luoda ympäris-töystävällisempää teknologiaa esimerkiksi kuljetuksiin. Muutoksen digitaalisempaan suuntaan tulee tapahtua yrityksessä hitaasti ja harkitusti, jotta kaikkia lukuisia muutoksen kannalta olennaisia komponentteja pystytään hallitsemaan.
Tässä tutkimuksessa linjataan digitalisaation vaikutukset päivittäiseen logistiikkaan suomalaisissa yrityksissä ja pohditaan digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja haasteita, jotka tulee ottaa huomioon toimintaa suunniteltaessa. Muutokset suhteutetaan kokonaisuutena yritysten kilpailukyvyn kehitykseen.
Teoriaosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä esitellään digitalisaatio terminä ja toimintatapana. Digitalisaation yleiset mahdollisuudet ja haasteet käydään myös läpi. Toisessa osuudessa esitellään logistinen viitekehys ja tutkitaan logistiikkaa kilpailukeinona. Viimeinen teoriapohjan osuus käsittelee logistisen toiminnan kannalta oleellisia uusia teknologisia ratkaisuja.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kolmea logistiikan alan ammattilaista. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään miten digitalisaatio näkyy yritysten päivittäisessä toiminnassa ja miten haastatellut henkilöt kokevat muutokset työympäristössään.
Tutkimustuloksia tarkastellessa huomattiin, että haastattelujen tulokset olivat selvästi linjassa teoriapohjassa esitettyjen käytännön muutosten, hyötyjen ja haasteiden kanssa. Digitalisaatio luo logistiikka-alalle monia uusia toimintatapoja esimerkiksi automaation ja robotiikan avulla. Verkkokaupan suosio nousee ja sen kasvun myötä ala tulee kansainvälistymään entisestään. Työvoiman kysynnässä tapahtuu selkeä muutos manuaalisista työntekijöistä asiantuntijatehtävien suuntaan.
Logistiikan digitalisaation avulla on mahdollista lisätä yritysten kilpailukykyä huomattavasti. Asiakkaiden ajallisten vaateiden noustessa sekä sisälogistiikkaa että kuljetuksia on mahdol-lista tehostaa digitaalisilla ratkaisuilla. Lisäksi digitalisaation avulla voidaan luoda ympäris-töystävällisempää teknologiaa esimerkiksi kuljetuksiin. Muutoksen digitaalisempaan suuntaan tulee tapahtua yrityksessä hitaasti ja harkitusti, jotta kaikkia lukuisia muutoksen kannalta olennaisia komponentteja pystytään hallitsemaan.