Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemus omasta rokotusosaamisesta
Kurittu, Oona; Erkkilä, Noora; Pantelidis, Eva (2018)
Kurittu, Oona
Erkkilä, Noora
Pantelidis, Eva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229620
Tiivistelmä
Rokottamisen avulla on maailmanlaajuisesti pystytty torjumaan monia eri tartuntatauteja ja ainoastaan puhtaan veden on todettu olevan yhtä tärkeää terveysvaikutuksiltaan kuin rokotteet. Jotta rokottamisesta saadaan suurin mahdollinen hyöty niin yksilön kuin yhteiskunnan kannalta, tulee sairaanhoitajalla olla hyvin laaja tietotaito rokottamisesta sekä siihen liittyvästä ohjauksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sitä, millaisena valmistuvat sairaanhoitaja opiskelijat kokevat oman rokotusosaamisensa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan rokotusosaamisesta koulutuskokonaisuuden kehittämiseksi. Opinnäytetyönä toteutettu kysely antoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajille sekä opiskelijoille lisätietoa rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuden riittävyydestä. Pääosin opetus oli vastaajien mielestä riittävää, mutta esimerkiksi anafylaktiseen reaktioon liittyvää opetusta kaivattiin lisää.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköisesti vastaajille. Kyselylomake sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin 31 ja kaikki niistä olivat analysointikelpoisia. Opinnäytetyön tuloksien mukaan rokotusosaaminen valmistuvilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli pääpiirteittäin hyvällä tasolla. Vahvaksi osaamiseksi koettiin esimerkiksi aseptiikka rokotusosaamisessa, rokotustekniikka ja rokotettavan ohjaaminen. Kehitettäväksi alueeksi osaamisessa nousi esiin muun muassa vasta-aiheiden tunnistaminen rokottamisessa, rokottamiseen liittyvä kirjaaminen sekä haittavaikutusilmoituksen tekeminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sitä, millaisena valmistuvat sairaanhoitaja opiskelijat kokevat oman rokotusosaamisensa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan rokotusosaamisesta koulutuskokonaisuuden kehittämiseksi. Opinnäytetyönä toteutettu kysely antoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajille sekä opiskelijoille lisätietoa rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuden riittävyydestä. Pääosin opetus oli vastaajien mielestä riittävää, mutta esimerkiksi anafylaktiseen reaktioon liittyvää opetusta kaivattiin lisää.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköisesti vastaajille. Kyselylomake sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin 31 ja kaikki niistä olivat analysointikelpoisia. Opinnäytetyön tuloksien mukaan rokotusosaaminen valmistuvilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli pääpiirteittäin hyvällä tasolla. Vahvaksi osaamiseksi koettiin esimerkiksi aseptiikka rokotusosaamisessa, rokotustekniikka ja rokotettavan ohjaaminen. Kehitettäväksi alueeksi osaamisessa nousi esiin muun muassa vasta-aiheiden tunnistaminen rokottamisessa, rokottamiseen liittyvä kirjaaminen sekä haittavaikutusilmoituksen tekeminen.