Musiikinteorian haasteet : Pop-jazz-teoriakirja Oulun konservatorion toiselle asteelle
Mikkonen, Janne (2018)
Mikkonen, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229619
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyönäni musiikin teoriakirjan Oulun pop-jazz-konservatorion toisen asteen opiskelijoiden ensimmäiselle ja toiselle vuosikurssille. Työni toimeksiantajana toimi Oulun konservatorio, joka tulee käyttämään tekemääni teoriakirjaa syksystä 2018 alkaen. Tässä tutkielmassa raportoin työni lähtökohdista, analysoin teoriakirjan teossa käytettyä lähdemateriaalia sekä kerron lyhyesti kirjani sisällön kannalta tärkeimmistä pääkohdista.
Oulun konservatorio on käyttänyt aikaisempana oppimateriaalina Vesa Valkaman kirjoittamia teoriakirjoja, mutta toisen asteen koulutuksen ollessa aikaisemman kolme vuotta kestäneen koulutuksen sijaan kaksivuotinen on teoriakirjan uusiminen ajankohtaista. Tavoitteena oli sisällyttää kirjaan teoriasisältö, joka on opiskeltavissa kahden vuoden ammattiopiskelujen aikana. Sisällöltään kirja painottuu pop- ja jazzmusiikin teoriakäytäntöihin, kuten asteikon ja soinnun yhdistämiseen, sointufunktioihin sekä sointuhajotuksiin. Kirjan tulisi toimia opettajalle oppituntien tukena, mutta myös itseopiskelumateriaalina. Olen hyödyntänyt kirjaa kirjoittaessani omaa kokemuspohjaani niin muusikkona, musiikkipedagogina kuin musiikinopiskelijana.
Käytin teoriakirjan laatimisessa lähdemateriaalina monipuolisesti alan kirjallisuutta, muun muassa Mark Levinen teosta Jazz Theory Book (1995) ja Max Tabellin Jazzmusiikin Harmoniaa (2004). Vaikka jazzmusiikin teoriasta on kirjoitettu useita kirjoja, on suomenkielisen materiaalin määrä vähäinen. Huolimatta Jazzmusiikin Harmonian suomenkielisyydestä, kirjan haastava sisällön sekä tehtävien puutteen vuoksi se ei sovellu varsinaisesti opetuskäyttöön. Työhöni kuului oppikirjojen tutkiminen ja materiaalin kirjoittaminen helposti ymmärrettävään muotoon sekä aihealueiden tehtävien suunnittelu ja tekeminen. Työni tuloksena syntyi kokonaan uusi, ammattiopiskelijoille kohdennettu suomenkielinen oppikirja.
Opinnäytetyöni edistää Oulun konservatorion toisen asteen teoriaopetusta sekä toimii jo valmistuneiden ammattiopiskelijoiden itseopiskelumateriaalina tulevien jatko-opintojen tukena.
Oulun konservatorio on käyttänyt aikaisempana oppimateriaalina Vesa Valkaman kirjoittamia teoriakirjoja, mutta toisen asteen koulutuksen ollessa aikaisemman kolme vuotta kestäneen koulutuksen sijaan kaksivuotinen on teoriakirjan uusiminen ajankohtaista. Tavoitteena oli sisällyttää kirjaan teoriasisältö, joka on opiskeltavissa kahden vuoden ammattiopiskelujen aikana. Sisällöltään kirja painottuu pop- ja jazzmusiikin teoriakäytäntöihin, kuten asteikon ja soinnun yhdistämiseen, sointufunktioihin sekä sointuhajotuksiin. Kirjan tulisi toimia opettajalle oppituntien tukena, mutta myös itseopiskelumateriaalina. Olen hyödyntänyt kirjaa kirjoittaessani omaa kokemuspohjaani niin muusikkona, musiikkipedagogina kuin musiikinopiskelijana.
Käytin teoriakirjan laatimisessa lähdemateriaalina monipuolisesti alan kirjallisuutta, muun muassa Mark Levinen teosta Jazz Theory Book (1995) ja Max Tabellin Jazzmusiikin Harmoniaa (2004). Vaikka jazzmusiikin teoriasta on kirjoitettu useita kirjoja, on suomenkielisen materiaalin määrä vähäinen. Huolimatta Jazzmusiikin Harmonian suomenkielisyydestä, kirjan haastava sisällön sekä tehtävien puutteen vuoksi se ei sovellu varsinaisesti opetuskäyttöön. Työhöni kuului oppikirjojen tutkiminen ja materiaalin kirjoittaminen helposti ymmärrettävään muotoon sekä aihealueiden tehtävien suunnittelu ja tekeminen. Työni tuloksena syntyi kokonaan uusi, ammattiopiskelijoille kohdennettu suomenkielinen oppikirja.
Opinnäytetyöni edistää Oulun konservatorion toisen asteen teoriaopetusta sekä toimii jo valmistuneiden ammattiopiskelijoiden itseopiskelumateriaalina tulevien jatko-opintojen tukena.