Tapaturmien ennaltaehkäisyä alakoululaisille
Löfgren, Erika; Löfgren, Erika; Keinänen, Sanna (2018)
Löfgren, Erika
Löfgren, Erika
Keinänen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229545
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää Sipoon alakoululaisten terveyt-tä, ohjata heitä tapaturmatilanteissa sekä niiden ennaltaehkäisyssä. Tavoitteenamme oli saa-da oppilaat kiinnostumaan omasta terveydestään, tapaturmien ennaltaehkäisystä sekä opet-taa oppilaille perusensiaputaitoja.
Opinnäytetyömme teoriaosuus painottui terveyden edistämiseen, tapaturmien ennaltaeh-käisyyn, Suomessa alakouluille yleisimpiin tapaturmatilanteisiin, tapaturmien yleisien vammo-jen ensiapuun, tapaturmiin vaikuttaviin tekijöihin sekä 10-12 vuotiaan kehitykseen. Opinnäy-tetyö toteutettiin Sipoon alakoulun 5-6 luokkalaisille. Opinnäytetyöhömme kuului kvalitatiivi-nen kysely, johon osallistui alakoulun opettajat sekä koulunkäynninohjaajat. Tekemämme kyselyn perusteella suunnittelimme alakoululle teemapäivän.
Teemapäivän kesto oli kolme tuntia, johon osallistui 15 oppilasta. Teemapäivämme koostui tunnin kestäneestä luennosta sekä kahden tunnin käytännönharjoittelusta. Teemapäivään sisältyi tavallisimmat tapaturmat, tapaturmien ennaltaehkäisyä sekä yleisimpiä ensiaputaito-ja. Opetusmenetelminä käytimme luento-, case sekä demonstraatiomenetelmiä. Keräsimme lopulta oppilailta kirjallisen palautteen.
Opinnäytetyömme sai palautetta alakoulun opettajilta hyvästä aihevalinnasta. Lisäksi saimme kiitosta oppilasystävällisestä toiminnasta, huomioiden oppilaiden kehittymisvaiheen. Opiskeli-joina saimme ammattiaitoamme vahvistavaa kokemusta ryhmäohjauksesta, voimaantumises-ta, onnistumisesta sekä esiintymisestä.
Opinnäytetyömme teoriaosuus painottui terveyden edistämiseen, tapaturmien ennaltaeh-käisyyn, Suomessa alakouluille yleisimpiin tapaturmatilanteisiin, tapaturmien yleisien vammo-jen ensiapuun, tapaturmiin vaikuttaviin tekijöihin sekä 10-12 vuotiaan kehitykseen. Opinnäy-tetyö toteutettiin Sipoon alakoulun 5-6 luokkalaisille. Opinnäytetyöhömme kuului kvalitatiivi-nen kysely, johon osallistui alakoulun opettajat sekä koulunkäynninohjaajat. Tekemämme kyselyn perusteella suunnittelimme alakoululle teemapäivän.
Teemapäivän kesto oli kolme tuntia, johon osallistui 15 oppilasta. Teemapäivämme koostui tunnin kestäneestä luennosta sekä kahden tunnin käytännönharjoittelusta. Teemapäivään sisältyi tavallisimmat tapaturmat, tapaturmien ennaltaehkäisyä sekä yleisimpiä ensiaputaito-ja. Opetusmenetelminä käytimme luento-, case sekä demonstraatiomenetelmiä. Keräsimme lopulta oppilailta kirjallisen palautteen.
Opinnäytetyömme sai palautetta alakoulun opettajilta hyvästä aihevalinnasta. Lisäksi saimme kiitosta oppilasystävällisestä toiminnasta, huomioiden oppilaiden kehittymisvaiheen. Opiskeli-joina saimme ammattiaitoamme vahvistavaa kokemusta ryhmäohjauksesta, voimaantumises-ta, onnistumisesta sekä esiintymisestä.