Designing and Implementing AI for a Car Game : Case Astalo Games
Rautanen, Anton (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, suunnitella ja toteuttaa tekoäly autopeliin käyttäen Unity-pelimoottoria. Toimeksiantajana toimi Astalo Games Oy ja projektissa oli mukana toimeksiantajan johtava ohjelmoija.
Peleissä yksi tärkeä osa on tietokoneohjatut vastustajat eli tekoäly. Tässä työssä tutkitaan kahta eri tapaa luoda tekoäly autopeliin ja toteuttaa sen asiakkaan antamilla vaatimuksilla.
Työn aikana tarvitsin erilaisia tekniikoita, jotka helpottivat työtä, kuten tilakone, jolla saatiin erilaisia käyttäytymisiä tilanteisiin. Loin myös yhteisen rajapinnan, mikä laski koodin ylläpitoa ja testausta. Työn lopputuloksena sain toimivan tekoälyn, jota voidaan jatkokehittää eteenpäin asiakkaan toimesta, esimerkiksi parantamalla laskentoja, tilakonetta ja linjoja, mitä pitkin tekoäly kulkee.
Peleissä yksi tärkeä osa on tietokoneohjatut vastustajat eli tekoäly. Tässä työssä tutkitaan kahta eri tapaa luoda tekoäly autopeliin ja toteuttaa sen asiakkaan antamilla vaatimuksilla.
Työn aikana tarvitsin erilaisia tekniikoita, jotka helpottivat työtä, kuten tilakone, jolla saatiin erilaisia käyttäytymisiä tilanteisiin. Loin myös yhteisen rajapinnan, mikä laski koodin ylläpitoa ja testausta. Työn lopputuloksena sain toimivan tekoälyn, jota voidaan jatkokehittää eteenpäin asiakkaan toimesta, esimerkiksi parantamalla laskentoja, tilakonetta ja linjoja, mitä pitkin tekoäly kulkee.