Suomen ja Uuden-Seelannin markkinointivideoiden vertaileva sisällönanalyysi ja kehitysehdotuksia
Maasalo, Eveliina (2018)
Maasalo, Eveliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229467
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja analysoidaan Visit Finlandin markkinointivideoiden sisältöä vertailevasta ja kehittävästä näkökulmasta Uuden-Seelannin matkailumarkkinointivideoiden kanssa. Videomarkkinointi on tehokas viestinnän muoto, joka tulee olemaan tärkeä osa markkinointia myös tulevaisuudessa.
Tavoitteena on tarkastella Suomen ja Uuden-Seelannin matkailuorganisaatioiden markkinointivideoita vertailevasta näkökulmasta ja löytää kehitysehdotuksia Visit Finlandin videosisältöihin. Uusi-Seelanti valittiin vertailukohteeksi näyttävien, suosittujen ja luontoaiheisten videoiden vuoksi. Tutkimuksen tavoitteena on löytää vastauksia siihen, mitä asioita olisi tärkeää sisällyttää videoihin, jotta ne olisivat mahdollisimman hyviä matkailijoiden kannalta ja niistä olisi hyötyä brändin luomisessa ja matkailun edistämisessä.
Työn tietoperustassa käsitellään opinnäytetyön kannalta oleellisia käsitteitä, kuten matkailumarkkinointia erityisesti digitaalisen viestinnän osalta, matkakohteen brändäystä, sekä Suomen ja Uuden-Seelannin matkailua. Tietoperustassa käsitellään myös videomarkkinointia ja sen tulevaisuutta, sekä selvitetään hyvän videon kriteerit. Joitakin videomarkkinoinnin tärkeimpiä kanavia esitellään myös.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja sisällönanalyysia hyödyntäen. Yhteensä kymmentä videota analysoidaan eri kategorioiden perusteella, jotka pohjautuvat työn tietoperustaan. Tuloksista selviää, että videoissa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota hyvän videon kriteereihin. Erityisesti pitäisi panostaa enemmän videoiden hyödyllisyyteen, konkreettisuuteen ja tarinallisuuteen.
Tavoitteena on tarkastella Suomen ja Uuden-Seelannin matkailuorganisaatioiden markkinointivideoita vertailevasta näkökulmasta ja löytää kehitysehdotuksia Visit Finlandin videosisältöihin. Uusi-Seelanti valittiin vertailukohteeksi näyttävien, suosittujen ja luontoaiheisten videoiden vuoksi. Tutkimuksen tavoitteena on löytää vastauksia siihen, mitä asioita olisi tärkeää sisällyttää videoihin, jotta ne olisivat mahdollisimman hyviä matkailijoiden kannalta ja niistä olisi hyötyä brändin luomisessa ja matkailun edistämisessä.
Työn tietoperustassa käsitellään opinnäytetyön kannalta oleellisia käsitteitä, kuten matkailumarkkinointia erityisesti digitaalisen viestinnän osalta, matkakohteen brändäystä, sekä Suomen ja Uuden-Seelannin matkailua. Tietoperustassa käsitellään myös videomarkkinointia ja sen tulevaisuutta, sekä selvitetään hyvän videon kriteerit. Joitakin videomarkkinoinnin tärkeimpiä kanavia esitellään myös.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja sisällönanalyysia hyödyntäen. Yhteensä kymmentä videota analysoidaan eri kategorioiden perusteella, jotka pohjautuvat työn tietoperustaan. Tuloksista selviää, että videoissa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota hyvän videon kriteereihin. Erityisesti pitäisi panostaa enemmän videoiden hyödyllisyyteen, konkreettisuuteen ja tarinallisuuteen.