Kiusaamista vastaan - työkalu yläkouluille
Ojala, Milla; Salo, Anna-Sofia (2018)
Ojala, Milla
Salo, Anna-Sofia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yläkoulujen opettajien käyttöön työkalupaketti, jonka avulla nuorten kanssa käsitellään kiusaamista, ja siihen liittyviä asenteita. Työkalupaketti sisältää kaksi opettajan pitämää kiusaamisen vastaista oppituntia, jotka ovat suunnattu seitsemäs-, kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille. Jokaiselle luokka-asteelle on oma osio kiusaamisen vastaisesta työkalupaketista. Opinnäytetyön tavoitteena on lisäksi selvittää yläkouluikäisten nuorten asenteita kiusaamisesta sekä pyrkiä vähentämään nuorten välistä kiusaamista, että parantamaan oppilaiden ryhmähenkeä luokissa.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti kiusaamisen käsitteitä, kiusaamisen seurauksia ja vaikutuksia sekä kiusaamisen ilmenemismuotoja. Teoriaosuudessa käytetään lähteitä laajasti, selvittäen kiusaamisen käsitteiden lisäksi kiusaamiseen liittyviä asenteita sekä ryhmäytymisen tärkeyttä.
Teoriaosuuden jälkeen empiirinen osuus toteutetaan alku- ja loppu internetkyselyillä, oppilaiden ja opettajien omien mielipiteiden sekä palautteiden kuulemisella, sekä tukioppilaiden haastatteluiden avulla. Internetkyselyillä selvitetään nuorten asenteita kiusaamiseen liittyen ennen työkalupaketin kokeilua käytännössä eli kiusaamisen vastaisten oppituntien pitämistä, ja uudestaan työkalupaketin kokeilun jälkeen, eli kiusaamisen vastaisten oppituntien pitämisen jälkeen. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan ja verrataan keskenään, ja tarkastellaan saatujen vastauksien merkitystä.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti kiusaamisen käsitteitä, kiusaamisen seurauksia ja vaikutuksia sekä kiusaamisen ilmenemismuotoja. Teoriaosuudessa käytetään lähteitä laajasti, selvittäen kiusaamisen käsitteiden lisäksi kiusaamiseen liittyviä asenteita sekä ryhmäytymisen tärkeyttä.
Teoriaosuuden jälkeen empiirinen osuus toteutetaan alku- ja loppu internetkyselyillä, oppilaiden ja opettajien omien mielipiteiden sekä palautteiden kuulemisella, sekä tukioppilaiden haastatteluiden avulla. Internetkyselyillä selvitetään nuorten asenteita kiusaamiseen liittyen ennen työkalupaketin kokeilua käytännössä eli kiusaamisen vastaisten oppituntien pitämistä, ja uudestaan työkalupaketin kokeilun jälkeen, eli kiusaamisen vastaisten oppituntien pitämisen jälkeen. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan ja verrataan keskenään, ja tarkastellaan saatujen vastauksien merkitystä.