Myyntilaskutusprosessi Yritys X
Koskelo, Karoliina (2018)
Koskelo, Karoliina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229406
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Koskelo Karoliina
Työn nimi: Myyntilaskutusprosessi Yritys X
Tutkintonimike: Tradenomi (Kamk), Liiketalous
Asiasanat: Myyntilaskutusprosessi, laskutusprosessin ongelmat, reklamaatio, prosessin kehittäminen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle mahdollisimman selkeä kuva Yritys X:n myyntilaskutuksen nykytilasta, siinä ilmenevistä ongelmista ja tuoda esiin mahdollisia kehitysehdotuksia, joilla myyntilaskutuksessa ilmeneviä virheitä ja niistä johtuvia asiakasreklamaatioita voitaisiin vähentää.
Kyseessä on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka teoreettisena viitekehyksenä on käytetty prosessien ja prosessien kehittämisen teoriaa sekä myyntilaskutusprosessiin liittyvää teoriaa. Aineiston hankintaan käytettiin vapaamuotoisia Skype-haastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysiä ja prosessianalyysiä. Monipuolisella aineiston läpikäynnillä pyrittiin saamaan mahdollisimman tarkka kuva Yritys X:n myyntilaskutusprosessista ja sen ongelmakohdista. Havainnointi nousi yhdeksi tärkeimmistä tiedonkeruun menetelmistä, sillä työharjoittelijana taloushallinnossa havainnointia tapahtuu jatkuvasti myyntilaskutusta tehdessä. Haastattelut lähinnä tukivat havain-noinnilla tehtyjä huomioita sekä toivat pääongelmien juurisyitä esille.
Myyntilaskutusprosessin ongelmat tulevat usein esille vasta taloushallinnon osastolla,
jossa tapahtuu Yritys X:n laskutus. Tästä syystä vapaamuotoiset haastattelut olivat tärkeä lisä, sillä ne antoivat tietoa laskun muodostumisen alkulähteiltä.
Myyntilaskutusprosessin ongelmat voidaan jakaa ulkoisiin ja sisäisiin ongelmiin. Asiakaslähtöisiin ongelmiin tässä opinnäytetyössä ei suuremmin oteta kantaa, koska aiheena on Yritys X:n myyntilaskutusprosessin kehittäminen sisäisesti. Suurimmaksi ongelmaksi nousi virheet ja puutteet laskutustiedoissa, joista reklamaatiot pääosin johtuvat.
Tekijä: Koskelo Karoliina
Työn nimi: Myyntilaskutusprosessi Yritys X
Tutkintonimike: Tradenomi (Kamk), Liiketalous
Asiasanat: Myyntilaskutusprosessi, laskutusprosessin ongelmat, reklamaatio, prosessin kehittäminen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle mahdollisimman selkeä kuva Yritys X:n myyntilaskutuksen nykytilasta, siinä ilmenevistä ongelmista ja tuoda esiin mahdollisia kehitysehdotuksia, joilla myyntilaskutuksessa ilmeneviä virheitä ja niistä johtuvia asiakasreklamaatioita voitaisiin vähentää.
Kyseessä on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka teoreettisena viitekehyksenä on käytetty prosessien ja prosessien kehittämisen teoriaa sekä myyntilaskutusprosessiin liittyvää teoriaa. Aineiston hankintaan käytettiin vapaamuotoisia Skype-haastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysiä ja prosessianalyysiä. Monipuolisella aineiston läpikäynnillä pyrittiin saamaan mahdollisimman tarkka kuva Yritys X:n myyntilaskutusprosessista ja sen ongelmakohdista. Havainnointi nousi yhdeksi tärkeimmistä tiedonkeruun menetelmistä, sillä työharjoittelijana taloushallinnossa havainnointia tapahtuu jatkuvasti myyntilaskutusta tehdessä. Haastattelut lähinnä tukivat havain-noinnilla tehtyjä huomioita sekä toivat pääongelmien juurisyitä esille.
Myyntilaskutusprosessin ongelmat tulevat usein esille vasta taloushallinnon osastolla,
jossa tapahtuu Yritys X:n laskutus. Tästä syystä vapaamuotoiset haastattelut olivat tärkeä lisä, sillä ne antoivat tietoa laskun muodostumisen alkulähteiltä.
Myyntilaskutusprosessin ongelmat voidaan jakaa ulkoisiin ja sisäisiin ongelmiin. Asiakaslähtöisiin ongelmiin tässä opinnäytetyössä ei suuremmin oteta kantaa, koska aiheena on Yritys X:n myyntilaskutusprosessin kehittäminen sisäisesti. Suurimmaksi ongelmaksi nousi virheet ja puutteet laskutustiedoissa, joista reklamaatiot pääosin johtuvat.