Mediamyyjän rooli muuttuvassa ympäristössä
Nummela, Tuuli (2018)
Nummela, Tuuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on mediamyyjän rooli muuttuvassa ympäristössä, jossa ostajilla on paljon kohderyhmädataa käytössä ja jossa digitaaliset mainonnan mahdollisuudet vievät osuutta perinteisiltä medioilta. Digitaalinen aika muovaa kaikkea myyntityötä, mutta tämän työn toimialaksi rajattiin media-ala.
Työn tietoperusta koostuu myyntiprosessista sekä median muuttuneesta ympäristöstä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastattelumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä kymmenen, joista puolet toimi myyjänä ja puolet ostajana. Ryhmille esitettiin kysymykset samoista aiheista mutta hieman eri näkökulmista.
Tutkimusongelmaan saatiin vastaus haastattelujen avulla. Mediamyyjän kolme tärkeintä roolia on olla asiantuntija, haastaja sekä muistuttaja. Näillä kolmella roolilla myyjät tavoittelevat suhteiden luontia ja luottamuksen rakentamista, jotta heille viestittäisiin tulevista kampanjoista jo suunnitteluprosessin aikaisessa vaiheessa. Tällöin he pääsevät vaikuttamaan kokonaisuuksiin ja parantamaan tulostaan.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä huhtikuu 2017- huhtikuu 2018.
Työn tietoperusta koostuu myyntiprosessista sekä median muuttuneesta ympäristöstä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastattelumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä kymmenen, joista puolet toimi myyjänä ja puolet ostajana. Ryhmille esitettiin kysymykset samoista aiheista mutta hieman eri näkökulmista.
Tutkimusongelmaan saatiin vastaus haastattelujen avulla. Mediamyyjän kolme tärkeintä roolia on olla asiantuntija, haastaja sekä muistuttaja. Näillä kolmella roolilla myyjät tavoittelevat suhteiden luontia ja luottamuksen rakentamista, jotta heille viestittäisiin tulevista kampanjoista jo suunnitteluprosessin aikaisessa vaiheessa. Tällöin he pääsevät vaikuttamaan kokonaisuuksiin ja parantamaan tulostaan.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä huhtikuu 2017- huhtikuu 2018.