"Näe se mahdollisuutena!" – kehityskeskustelu työharjoittelussa
Launonen, Nadja (2018)
Launonen, Nadja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219341
Tiivistelmä
Kehityskeskustelun tarpeellisuudesta ja toimivuudesta on käyty viime vuosina vilkasta keskustelua. Arvostelijoiden mielestä kehityskeskustelu ei vastaa tämän päivän työelämän tarpeisiin ja sen hyötyjä on vaikea saavuttaa. Puolestapuhujat katsovat kehityskeskustelun olevan edelleen toimivimpia johtamisen työkaluja, kunhan se toteutetaan oikein.
Tämä opinnäytetyö tutkii kehityskeskusteluja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijoiden työharjoitteluissa. Työn tavoitteena oli selvittää, mikä on työharjoitteluissa käytyjen kehityskeskustelujen nykytila sekä edistää kehityskeskustelujen vakiinnuttamista osaksi työharjoittelua. Alatavoitteina oli mm. selvittää, kuinka yleistä on, että työharjoittelussa käydään kehityskeskustelu, ja mitä hyötyä kehityskeskustelusta on ollut sen työharjoittelussa käyneille assistenttiopiskelijoille.
Tutkimuksen tietoperusta tarkastelee kehityskeskustelua monipuolisesti eri näkökulmista. Itse tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä yhdistellen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksen, teemahaastattelujen sekä työpajan avulla. Aineiston avulla pyrittiin selvittämään esimerkiksi sitä, onko työharjoittelun kehityskeskustelulle selkeä tarve, mitä asioita siellä tulisi käsitellä ja mitä assistenttiopiskelijat toivovat työharjoittelun kehityskeskustelulta.
Tutkimuksessa selvisi, että työharjoittelun kehityskeskustelulle on todellinen tarve. Sen on koettu hyödyttävän keskustelun kumpaakin osapuolta. Kehityskeskustelulla on tärkeä rooli etenkin työharjoittelun molemminpuolisen palautevuorovaikutuksen kanavana. Palaute on merkittävä tekijä harjoittelijan ammatillisen osaamisen ja ammatti-identiteetin rakentumisessa. Kehityskeskustelun avulla työharjoitteluorganisaatiossa voidaan seurata harjoittelijan osaamisen kehittymistä ja hyödyntää kasvavaa osaamista tehokkaasti. Työharjoittelun kehityskeskustelun kautta työharjoitteluorganisaatiot ovat myös saaneet assistenttiopiskelijoilta kehitysideoita harjoittelujakson parantamiseksi.
Hyödyistä huolimatta kyselytutkimuksen tulokset antavat viitettä siitä, että kehityskeskustelu ei olisi kovinkaan yleinen ilmiö työharjoittelussa. Työharjoitteluorganisaatiot tulisi saada näkemään kehityskeskustelun merkitys harjoittelijan ammatillisen kasvun ja työharjoittelujakson kehittämisen näkökulmasta. Sekä harjoittelijoiden, työharjoitteluorganisaatioiden että koulutusohjelman tulisi panostaa siihen, että kehityskeskustelu vakiinnutettaisiin osaksi työharjoittelua.
Työharjoitteluorganisaatioille koottiin tutkimuksen tulosten ja kehittämisehdotusten pohjalta kehityskeskusteluohje. Ohjeen tarkoitus on kertoa työharjoitteluorganisaatioille kehityskeskustelun käymisen hyödyistä sekä tutkimukseen osallistuneiden assistenttiopiskelijoiden toiveista ja näkemyksistä. Kehittämisehdotusten kautta ohje pyrkii myös tukemaan kehityskeskustelun vakiinnuttamista osaksi työharjoittelua.
Tämä opinnäytetyö tutkii kehityskeskusteluja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijoiden työharjoitteluissa. Työn tavoitteena oli selvittää, mikä on työharjoitteluissa käytyjen kehityskeskustelujen nykytila sekä edistää kehityskeskustelujen vakiinnuttamista osaksi työharjoittelua. Alatavoitteina oli mm. selvittää, kuinka yleistä on, että työharjoittelussa käydään kehityskeskustelu, ja mitä hyötyä kehityskeskustelusta on ollut sen työharjoittelussa käyneille assistenttiopiskelijoille.
Tutkimuksen tietoperusta tarkastelee kehityskeskustelua monipuolisesti eri näkökulmista. Itse tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä yhdistellen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksen, teemahaastattelujen sekä työpajan avulla. Aineiston avulla pyrittiin selvittämään esimerkiksi sitä, onko työharjoittelun kehityskeskustelulle selkeä tarve, mitä asioita siellä tulisi käsitellä ja mitä assistenttiopiskelijat toivovat työharjoittelun kehityskeskustelulta.
Tutkimuksessa selvisi, että työharjoittelun kehityskeskustelulle on todellinen tarve. Sen on koettu hyödyttävän keskustelun kumpaakin osapuolta. Kehityskeskustelulla on tärkeä rooli etenkin työharjoittelun molemminpuolisen palautevuorovaikutuksen kanavana. Palaute on merkittävä tekijä harjoittelijan ammatillisen osaamisen ja ammatti-identiteetin rakentumisessa. Kehityskeskustelun avulla työharjoitteluorganisaatiossa voidaan seurata harjoittelijan osaamisen kehittymistä ja hyödyntää kasvavaa osaamista tehokkaasti. Työharjoittelun kehityskeskustelun kautta työharjoitteluorganisaatiot ovat myös saaneet assistenttiopiskelijoilta kehitysideoita harjoittelujakson parantamiseksi.
Hyödyistä huolimatta kyselytutkimuksen tulokset antavat viitettä siitä, että kehityskeskustelu ei olisi kovinkaan yleinen ilmiö työharjoittelussa. Työharjoitteluorganisaatiot tulisi saada näkemään kehityskeskustelun merkitys harjoittelijan ammatillisen kasvun ja työharjoittelujakson kehittämisen näkökulmasta. Sekä harjoittelijoiden, työharjoitteluorganisaatioiden että koulutusohjelman tulisi panostaa siihen, että kehityskeskustelu vakiinnutettaisiin osaksi työharjoittelua.
Työharjoitteluorganisaatioille koottiin tutkimuksen tulosten ja kehittämisehdotusten pohjalta kehityskeskusteluohje. Ohjeen tarkoitus on kertoa työharjoitteluorganisaatioille kehityskeskustelun käymisen hyödyistä sekä tutkimukseen osallistuneiden assistenttiopiskelijoiden toiveista ja näkemyksistä. Kehittämisehdotusten kautta ohje pyrkii myös tukemaan kehityskeskustelun vakiinnuttamista osaksi työharjoittelua.