Employee Efficiency Improvement Through Orientation : Scanfil Plc
Lahti, Miika (2018)
Lahti, Miika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219312
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli parantaa Scanfil Oyj :n tehokkuutta uusien työntekijöiden perehdyttämisen avulla. Tutkimuksessa käytiin läpi, mitä haasteita nykyisessä perehdyttämismallissa on, ja kuinka niitä saataisi parannettua. Isossa organisaatiossa on monenlaisia eri haasteita ja näiden esiintuominen saattaa olla haasteellista. Tämän opinnäytetyön avulla, yritys pystyy kohdentamaan haasteet tarkemmin.
Teoriassa paneuduin perehdyttämisen sisältöön; erilaiset perehdyttämismallit, perehdyttämisprosessi, perehdyttämisen pituus, kuinka valita oikea perehdyttäjä, kuin myös erilaisia oppimisteorioita.Työssä on esitelty, kuinka perehdyttäminen tulisi toimia vaihe vaiheelta, ja mihin kysymyksiin pitäisi saada vastaus. Teoriaosuudessa käydään myös läpi palautteenannon tärkeys perehdyttämisen aikana ja sen jälkeen, ja miten tämä edesauttaa yrityksen tehokkuutta.
Tutkimuksessa käytiin läpi perehdyttäjien kyselylomake, jossa oli selkeä kysymysrunko, mihin perehdyttäjät saivat antaa mielipiteensä erilaisiin kysymyksiin. Kysymykset sisälsivät perustietoa perehdyttäjistä ja erilaisia kysymyksiä nykyisestä perehdytysmallista, ja kuinka he sitä muuttaisivat.
Teoriassa paneuduin perehdyttämisen sisältöön; erilaiset perehdyttämismallit, perehdyttämisprosessi, perehdyttämisen pituus, kuinka valita oikea perehdyttäjä, kuin myös erilaisia oppimisteorioita.Työssä on esitelty, kuinka perehdyttäminen tulisi toimia vaihe vaiheelta, ja mihin kysymyksiin pitäisi saada vastaus. Teoriaosuudessa käydään myös läpi palautteenannon tärkeys perehdyttämisen aikana ja sen jälkeen, ja miten tämä edesauttaa yrityksen tehokkuutta.
Tutkimuksessa käytiin läpi perehdyttäjien kyselylomake, jossa oli selkeä kysymysrunko, mihin perehdyttäjät saivat antaa mielipiteensä erilaisiin kysymyksiin. Kysymykset sisälsivät perustietoa perehdyttäjistä ja erilaisia kysymyksiä nykyisestä perehdytysmallista, ja kuinka he sitä muuttaisivat.