Ostotoiminnan tehostaminen Transmeri Logisticsilla
Björndahl, Karl-Oskar (2018)
Björndahl, Karl-Oskar
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219279
Tiivistelmä
Ostojen osuus yritysten kannattavuuteen on merkittävä. Ostotoiminnan tehokkuuteen on yrityksissä alettu myös panostaa enemmän ja ymmärtää sen tärkeyttä saavuttaakseen paremman kilpailuaseman yhä kiristyvässä ja globaalimmassa kilpailussa. Tehokas osto-toiminta tuottaa asiakkaille lisäarvoa, mutta parantaa myös kannattavuutta. Globaalien markkinoiden arvaamattomuus luo uusia mahdollisuuksia sekä uusia uhkia, joten toiminnan jatkuva kehittämine tulisi olla jokaisen hankintaosaston tehtävä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jota varten kirjoittaja on toiminut puolitoista vuotta kohdeyrityksessä ostajana. Tehtävänä on löytää kehitysideoita ostotoiminnan prosessien tehostamiseen kohdeyritys Transmeri Logisticsille. Työ on jaettu viiteen osioon; mittareiden valintaan, kokonaiskustannusten hallintaan, uusien tarpeiden havaitsemiseen ja niihin reagointiin, toimittajaverkoston hallintaan sekä ostettavien komponenttien segmentointiin.
Työn teoriaosuudessa perehdytään kirjallisen lähdemateriaalin avulla siihen, mitä ostotoi-minta on, mihin sillä pyritään sekä kuinka sitä pystytään kehittämään. Tätä teoriaosuutta peilaten, tekijä selittää kuinka kohdeyrityksessä ostotoimintaa harjoitetaan ja pyrki löytämään kehitettävää.
Opinnäytetyön edetessä kirjoittaja havaitsi kehittämiskohteita yrityksen prosesseissa. Nämä ovat selitetty työssä ja niihin on löydetty konkreettisia kehitysideoita. Tarkoitus on yhdessä yrityksen kanssa jalkauttaa näitä ideoita jokapäiväiseen toimintaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jota varten kirjoittaja on toiminut puolitoista vuotta kohdeyrityksessä ostajana. Tehtävänä on löytää kehitysideoita ostotoiminnan prosessien tehostamiseen kohdeyritys Transmeri Logisticsille. Työ on jaettu viiteen osioon; mittareiden valintaan, kokonaiskustannusten hallintaan, uusien tarpeiden havaitsemiseen ja niihin reagointiin, toimittajaverkoston hallintaan sekä ostettavien komponenttien segmentointiin.
Työn teoriaosuudessa perehdytään kirjallisen lähdemateriaalin avulla siihen, mitä ostotoi-minta on, mihin sillä pyritään sekä kuinka sitä pystytään kehittämään. Tätä teoriaosuutta peilaten, tekijä selittää kuinka kohdeyrityksessä ostotoimintaa harjoitetaan ja pyrki löytämään kehitettävää.
Opinnäytetyön edetessä kirjoittaja havaitsi kehittämiskohteita yrityksen prosesseissa. Nämä ovat selitetty työssä ja niihin on löydetty konkreettisia kehitysideoita. Tarkoitus on yhdessä yrityksen kanssa jalkauttaa näitä ideoita jokapäiväiseen toimintaan tulevaisuudessa.