Sosiaalisen median strategia : Case Mondex
Männistö, Hannamari (2018)
Männistö, Hannamari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219256
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö, jonka aihe on sosiaalisen median strategia, toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle kiuasbrändille Mondexille (c/o Premec Oy). Opinnäytetyön tavoite oli perehtyä syvällisesti sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median strategiaan. Opinnäytetyön lopputuloksena on toimeksiantajayritykselle tehty sosiaalisen median strategia sekä kattava teoreettiinen viitekehys. Sosiaalisen median strategia oli tarpeellinen ja ajankohtainen toimeksiantajayritykselle, sillä yritys on jo mukana sosiaalisessa mediassa mutta sosiaalisen median strategiaa yrityksellä ei vielä ollut.
Sosiaalisen median strategia sisältää tyypillisesti ainakin yrityksen tavoitteet sosiaalisessa mediassa ja käytännön esimerkkejä siihen, kuinka tavoitteet saavutetaan. Sosiaalisen median strategian puuttuminen voi pahimmillaan johtaa yrityksen kuluttamaan rahaa sosiaaliseen mediaan saavuttamatta kuitenkaan kaikkia mahdollisia etuja.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoria-osasta ja toimeksiantajalle laaditusta sosiaalisen median strategiasta eli produktista. Teoreettinen viitekehys sisältää kattavasti tietoa sosiaalisesta mediasta yleisesti, sosiaalisen median vaikutuksesta markkinointiviestintään, sosiaalisen median hyödyistä, riskeistä ja vaatimuksista yritykselle, eri sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksista ja mittaamisesta sekä sosiaalisen median strategiasta itsestään.
Sosiaalisen median strategia muodostettiin kahdesta osasta, jotka ovat benchmarking ja itse sosiaalisen median strategian muodostamisprosessi. Sosiaalisen median strategiaa muodostaessa on tärkeää olla perillä siitä, mitä kilpailijat tekevät sosiaalisessa mediassa, joten kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa tutkittiin benchmarkingin avulla. Benchmarkingin avulla yritys voi parhaimmillaan onnistua erilaistuttamaan itsensä kilpailijoista ja ylittämään asiakkaiden odotukset. Benchmarkingin jälkeen opinnäytetyö siirtyy sosiaalisen median strategian muodostamisprosessiin, jossa kuvataan vaihe vaiheelta mitä strategia sisältää ja kuinka strategia muodostettiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kattava teoreettinen viitekehys sekä sosiaalisen median strategia toimeksiantajayritykselle. Sosiaalisen median strategia toimii jatkossa suuntaviivoina toimeksiantajayrityksen toiminnalle sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median strategiaa ei tule kuitenkaan ajatella lopullisena, sillä sitä on tarkoitus päivittää säännöllisin väliajoin sekä aina tarpeen vaatiessa.
Sosiaalisen median strategia sisältää tyypillisesti ainakin yrityksen tavoitteet sosiaalisessa mediassa ja käytännön esimerkkejä siihen, kuinka tavoitteet saavutetaan. Sosiaalisen median strategian puuttuminen voi pahimmillaan johtaa yrityksen kuluttamaan rahaa sosiaaliseen mediaan saavuttamatta kuitenkaan kaikkia mahdollisia etuja.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoria-osasta ja toimeksiantajalle laaditusta sosiaalisen median strategiasta eli produktista. Teoreettinen viitekehys sisältää kattavasti tietoa sosiaalisesta mediasta yleisesti, sosiaalisen median vaikutuksesta markkinointiviestintään, sosiaalisen median hyödyistä, riskeistä ja vaatimuksista yritykselle, eri sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksista ja mittaamisesta sekä sosiaalisen median strategiasta itsestään.
Sosiaalisen median strategia muodostettiin kahdesta osasta, jotka ovat benchmarking ja itse sosiaalisen median strategian muodostamisprosessi. Sosiaalisen median strategiaa muodostaessa on tärkeää olla perillä siitä, mitä kilpailijat tekevät sosiaalisessa mediassa, joten kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa tutkittiin benchmarkingin avulla. Benchmarkingin avulla yritys voi parhaimmillaan onnistua erilaistuttamaan itsensä kilpailijoista ja ylittämään asiakkaiden odotukset. Benchmarkingin jälkeen opinnäytetyö siirtyy sosiaalisen median strategian muodostamisprosessiin, jossa kuvataan vaihe vaiheelta mitä strategia sisältää ja kuinka strategia muodostettiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kattava teoreettinen viitekehys sekä sosiaalisen median strategia toimeksiantajayritykselle. Sosiaalisen median strategia toimii jatkossa suuntaviivoina toimeksiantajayrityksen toiminnalle sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median strategiaa ei tule kuitenkaan ajatella lopullisena, sillä sitä on tarkoitus päivittää säännöllisin väliajoin sekä aina tarpeen vaatiessa.