ALLE KOULUIKÄISTEN LASTEN JA HEIDÄN PERHEIDENSÄ SAAMA TUKI LAPSEN KÄYTÖKSEN ONGELMISSA : Vanhempien kokemuksia palvelujärjestelmän toimivuudesta Peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella
Niemelä, Jenna; Kärkkäinen, Heli (2018)
Niemelä, Jenna
Kärkkäinen, Heli
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219171
Tiivistelmä
Tutkimme alle kouluikäisten lasten käytösongelmia ja lasten ja perheiden saamaa tukea sekä vanhempien kokemuksia palvelujärjestelmän toimivuudesta Peruspalvelukuntayhtymä Kallion (PPKY Kallio) alueella. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä sähköisesti. Yhteistyökumppaneinamme tutkimuksessa olivat PPKY Kallion perheneuvolan Ylivieskan toimipiste sekä PPKY Kallion alueen sivistystoimi, koulut ja varhaiskasvatus.
Kysely toteutettiin keväällä 2017. Kyselymme kohderyhmänä olivat kaikki PPKY Kallion lukuvuonna 2016-2017 esikoulussa olleiden lasten vanhemmat eli tutkimuksemme oli kokonaistutkimus. Esikoululaisia PPKY Kalliossa oli 574. Kyselyyn vastaajia oli 102 kpl. Tutkimuskysymyksemme olivat: Mitkä eri tahot ovat tukeneet lasta ja perhettä käytösongelmissa ja mitä tukimuotoja ne ovat tarjonneet? Miten palvelujärjestelmä toimii tuen antajana?
Keskeisiksi tahoiksi lasten ja perheiden tukemisessa tuloksistamme nousi lastenneuvola, perheneuvola sekä varhaiskasvatus ja esiopetus. Tukimuodoista emme saaneet riittävän kattavaa näkemystä, koska palveluja käyttäneiden vastaajien joukko oli niin vähäinen. Vanhemmat kokivat palvelujärjestelmässä toimivaksi matalankynnyksen palvelut: varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja neuvolan sekä molempien vanhempien huomioimisen, asianmukaisen palvelun ja ymmärretyksi tulemisen.
Suurimpina kehityshaasteina nousivat esille palvelujärjestelmän sekavuus, vastuunjaon epäselvyys tai puute, eritahojen yhteistyön toimimattomuus sekä kokemus oikea-aikaisen ja vaikuttavan tuen puutteesta. Vastausten perusteella lapsen käytöksen ongelmat kuormittavat perheitä. Osa vastaajista ehdottikin yhtä henkilöä vastaamaan palvelujen organisoinnista, tukien hakemisesta ja verkostokokousten järjestämiseksi.
Kysely toteutettiin keväällä 2017. Kyselymme kohderyhmänä olivat kaikki PPKY Kallion lukuvuonna 2016-2017 esikoulussa olleiden lasten vanhemmat eli tutkimuksemme oli kokonaistutkimus. Esikoululaisia PPKY Kalliossa oli 574. Kyselyyn vastaajia oli 102 kpl. Tutkimuskysymyksemme olivat: Mitkä eri tahot ovat tukeneet lasta ja perhettä käytösongelmissa ja mitä tukimuotoja ne ovat tarjonneet? Miten palvelujärjestelmä toimii tuen antajana?
Keskeisiksi tahoiksi lasten ja perheiden tukemisessa tuloksistamme nousi lastenneuvola, perheneuvola sekä varhaiskasvatus ja esiopetus. Tukimuodoista emme saaneet riittävän kattavaa näkemystä, koska palveluja käyttäneiden vastaajien joukko oli niin vähäinen. Vanhemmat kokivat palvelujärjestelmässä toimivaksi matalankynnyksen palvelut: varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja neuvolan sekä molempien vanhempien huomioimisen, asianmukaisen palvelun ja ymmärretyksi tulemisen.
Suurimpina kehityshaasteina nousivat esille palvelujärjestelmän sekavuus, vastuunjaon epäselvyys tai puute, eritahojen yhteistyön toimimattomuus sekä kokemus oikea-aikaisen ja vaikuttavan tuen puutteesta. Vastausten perusteella lapsen käytöksen ongelmat kuormittavat perheitä. Osa vastaajista ehdottikin yhtä henkilöä vastaamaan palvelujen organisoinnista, tukien hakemisesta ja verkostokokousten järjestämiseksi.