Porin REKO-lähiruokarinkien markkinoinnin mahdollisuudet
Pietikäinen, Juuli (2018)
Pietikäinen, Juuli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Porin REKO-lähiruokarinkien markkinointia tuottajien näkökulmasta. Tavoitteena oli saada tuottajilta kuva REKOjen markkinoinnista ja sen kehittämismahdollisuuksista. Tutkimus vastaa kysymyksiin: millaisena tuottajat näkevät markkinoinnin ja miten markkinointia voidaan kehittää?
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin REKOa, lähiruokaa, sosiaalista mediaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tarkasteltiin lähiruoan markkinointia sekä sen yhteisiä markkinointikanavia, ulkomaan markkinoita, sosiaalisen median eri kanavia, Facebookin algoritmi uudistusta ja vaikuttajamarkkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu eli teemahaastattelu. Haastattelut etenivät teemojen ympärille rakennettujen kysymyksien mukaan. Tutkimuksessa oli mukana neljä REKO tuottajaa. Kaikki haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina maaliskuussa 2018.
Tulokset osoittivat, että REKO-lähiruokarinkien markkinoinnissa on kehitettävää, mutta tuottajat ovat tyytyväisiä nykytilanteeseen. Kehittämistä vaikeuttaa aika ja raha. Tuottajat eivät ole valmiita maksamaan toiminnan kehittämisestä. Markkinoinnin ilmaisuus nähdään vaikuttavana tekijänä sille, että tuottajat ovat toiminnassa mukana.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin REKOa, lähiruokaa, sosiaalista mediaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tarkasteltiin lähiruoan markkinointia sekä sen yhteisiä markkinointikanavia, ulkomaan markkinoita, sosiaalisen median eri kanavia, Facebookin algoritmi uudistusta ja vaikuttajamarkkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu eli teemahaastattelu. Haastattelut etenivät teemojen ympärille rakennettujen kysymyksien mukaan. Tutkimuksessa oli mukana neljä REKO tuottajaa. Kaikki haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina maaliskuussa 2018.
Tulokset osoittivat, että REKO-lähiruokarinkien markkinoinnissa on kehitettävää, mutta tuottajat ovat tyytyväisiä nykytilanteeseen. Kehittämistä vaikeuttaa aika ja raha. Tuottajat eivät ole valmiita maksamaan toiminnan kehittämisestä. Markkinoinnin ilmaisuus nähdään vaikuttavana tekijänä sille, että tuottajat ovat toiminnassa mukana.