Social Media Branding of Finnish Raw Chocolate
Säisä, Laura (2018)
Säisä, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209138
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä on brändäys sosiaalisessa mediassa ja miten kohdeyritys Goodio voisi käyttää sosiaalista mediaa brändätäkseen itseään paremmin Suomessa. Tavoitteena oli tarjota parannusehdotuksia kohdeyritys Goodiolle.
Teoreettinen tausta koostui mahdollisimman viimeaikaista kirjallisista lähteistä ja internetlähteistä ja pyrki selittämään mitä sosiaalisen median brändäys on ja mitä työkaluja voitaisiin käyttää. Teoreettinen tausta jaettiin neljään osaan: sosiaalinen media, brändäys, brändäys sosiaalisessa mediassa ja käytettävät analyysityökalut.
Valittu tutkimusmetodi oli laadullinen tutkimus. Tutkimus tehtiin kohdeyrityksen markkinointipäällikön puolistrukturoituna haastatteluna ja ei-osallistuvana, puoliksi kerronnallisena ja puoliksi strukturoituna kohdeyrityksen sosiaalisen median tilien havainnointina. Haastattelu ja havainnointi analysoitiin teoreettista taustaa vasten.
Opinnäytetyön tulos viittasi siihen, että Goodio ymmärtää mitä sosiaalinen media on ja heillä on erityisen hyvä osaaminen Instagramissa, mutta parannettavia alueita sosi-aalisen median brändäyksen kannalta löytyi. Opinnäytetyö loppui sosiaalisen median brändäyksen parannusehdotuksina Goodiolle ja loppupäätelmiin. Parannusehdotukset jaettiin seitsemään osaan; käytettäviin sosiaalisen median foorumeihin, foorumispesifeihin ehdotuksiin, sisältöön, sitouttamisen lisäämiseen, yhteistyöhön, kohderyhmiin ja suunnittelurakenteen käyttöön ja sosiaalisen median brändäyksen suorituksen mittaamiseen. Opinnäytetyön tuloksen avulla Goodio pystyisi paremmin brändätä itseään sosiaalisessa mediassa.
Teoreettinen tausta koostui mahdollisimman viimeaikaista kirjallisista lähteistä ja internetlähteistä ja pyrki selittämään mitä sosiaalisen median brändäys on ja mitä työkaluja voitaisiin käyttää. Teoreettinen tausta jaettiin neljään osaan: sosiaalinen media, brändäys, brändäys sosiaalisessa mediassa ja käytettävät analyysityökalut.
Valittu tutkimusmetodi oli laadullinen tutkimus. Tutkimus tehtiin kohdeyrityksen markkinointipäällikön puolistrukturoituna haastatteluna ja ei-osallistuvana, puoliksi kerronnallisena ja puoliksi strukturoituna kohdeyrityksen sosiaalisen median tilien havainnointina. Haastattelu ja havainnointi analysoitiin teoreettista taustaa vasten.
Opinnäytetyön tulos viittasi siihen, että Goodio ymmärtää mitä sosiaalinen media on ja heillä on erityisen hyvä osaaminen Instagramissa, mutta parannettavia alueita sosi-aalisen median brändäyksen kannalta löytyi. Opinnäytetyö loppui sosiaalisen median brändäyksen parannusehdotuksina Goodiolle ja loppupäätelmiin. Parannusehdotukset jaettiin seitsemään osaan; käytettäviin sosiaalisen median foorumeihin, foorumispesifeihin ehdotuksiin, sisältöön, sitouttamisen lisäämiseen, yhteistyöhön, kohderyhmiin ja suunnittelurakenteen käyttöön ja sosiaalisen median brändäyksen suorituksen mittaamiseen. Opinnäytetyön tuloksen avulla Goodio pystyisi paremmin brändätä itseään sosiaalisessa mediassa.