Perehdytysmateriaalia uusille dialyysihoitajille ja opiskelijoille
Hakala, Sanni; Ronkainen, Elli; Viitanen, Hanna (2018)
Hakala, Sanni
Ronkainen, Elli
Viitanen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa perehdytysvideo uusille dialyysihoitajille ja hoi-toalan opiskelijoille hemodialyysin toteutuksesta ja potilasohjauksesta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää mitä on hemodialyysi munuaisten vajaatoimintaa sairastavan hoidossa, mitä on laadukas ohjaus potilaan omatoimisuuden tukemisessa ja millainen on laadukas perehdytysmateriaali. Työn tavoitteena oli kehittää dialyysiin tulevien hoitajien ja opiskelijoiden tietoa dialyysissä toimimisesta ja laadukkaasta potilasohjauksesta, jolloin perehdytys paranee. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja se toteutettiin Hämeenkyrön dialyysiyksikön toimeksiannosta. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka painottuu tuotokseen.
Hemodialyysihoidolla hoidetaan munuaisten kroonista vajaatoimintaa sairastavia potilaita. Hoito on elintärkeä, sillä ilman dialyysihoitoa potilaan elimistöön kertyy kuona-aineita, koska munuaiset eivät kykene puhdistamaan ja erittämään niitä pois elimistöstä. Hemodialyysissä potilaan verestä puhdistetaan hemodialyysikoneen, dialysaattorin ja veriteiden avulla kuona-aineet ja elimistöön kertynyt ylimääräinen neste. Hemodialyysi tehdään keskimäärin kolme kertaa viikossa ja se kestää noin neljä tuntia kerrallaan. (Ala-huhta 2008.) Hoitajan antamalla hyvällä ja laadukkaalla ohjauksella potilas sitoutuu paremmin hoitoonsa ja mahdollistaa toteuttamaan hemodialyysihoitoaan mahdollisimman itsenäisesti.
Potilaan ohjaus ja omatoimisuuden tukeminen sisältävät monia eri vaiheita, jotka ovat tärkeitä ohjatessa potilasta omatoimiseen hemodialyysihoitoon. Jokainen oppimisprosessi on erilainen ja jotkut potilaat eivät välttämättä koskaan halua itsenäisesti suorittaa hemodialyysihoitoaan. Hoitotyön kehityssuuntana on, että potilas olisi mahdollisimman omatoiminen ja oman hoitonsa asiantuntija. Potilaan ohjaaminen alkaa heti predialyysivaiheessa, jolloin potilaalle valitaan sopiva dialyysimuoto. Erilaiset oppimisprosessit edellyttävät dialyysiyksikössä työskentelevältä sairaanhoitajalta vahvaa ymmärrystä ja osaamista ohjauksesta sekä oppimisesta prosessina.
Tuotosta voidaan hyödyntää dialyysiyksikössä uuden työntekijän tai hoitoalan opiskelijoiden perehdytykseen dialyysin eri vaiheiden opettelemisessa. Jatkotutkimusaiheena esitetään, onko perehdytysvideoilla vaikuttavuutta työntekijöiden tai opiskelijoiden perehdytyksessä. Suomenkielistä perehdytysmateriaalia omatoimiseen hemodialyysin suo-rittamiseen on niukasti, tätä aihetta voisi jatkossa tutkia enemmän.
Hemodialyysihoidolla hoidetaan munuaisten kroonista vajaatoimintaa sairastavia potilaita. Hoito on elintärkeä, sillä ilman dialyysihoitoa potilaan elimistöön kertyy kuona-aineita, koska munuaiset eivät kykene puhdistamaan ja erittämään niitä pois elimistöstä. Hemodialyysissä potilaan verestä puhdistetaan hemodialyysikoneen, dialysaattorin ja veriteiden avulla kuona-aineet ja elimistöön kertynyt ylimääräinen neste. Hemodialyysi tehdään keskimäärin kolme kertaa viikossa ja se kestää noin neljä tuntia kerrallaan. (Ala-huhta 2008.) Hoitajan antamalla hyvällä ja laadukkaalla ohjauksella potilas sitoutuu paremmin hoitoonsa ja mahdollistaa toteuttamaan hemodialyysihoitoaan mahdollisimman itsenäisesti.
Potilaan ohjaus ja omatoimisuuden tukeminen sisältävät monia eri vaiheita, jotka ovat tärkeitä ohjatessa potilasta omatoimiseen hemodialyysihoitoon. Jokainen oppimisprosessi on erilainen ja jotkut potilaat eivät välttämättä koskaan halua itsenäisesti suorittaa hemodialyysihoitoaan. Hoitotyön kehityssuuntana on, että potilas olisi mahdollisimman omatoiminen ja oman hoitonsa asiantuntija. Potilaan ohjaaminen alkaa heti predialyysivaiheessa, jolloin potilaalle valitaan sopiva dialyysimuoto. Erilaiset oppimisprosessit edellyttävät dialyysiyksikössä työskentelevältä sairaanhoitajalta vahvaa ymmärrystä ja osaamista ohjauksesta sekä oppimisesta prosessina.
Tuotosta voidaan hyödyntää dialyysiyksikössä uuden työntekijän tai hoitoalan opiskelijoiden perehdytykseen dialyysin eri vaiheiden opettelemisessa. Jatkotutkimusaiheena esitetään, onko perehdytysvideoilla vaikuttavuutta työntekijöiden tai opiskelijoiden perehdytyksessä. Suomenkielistä perehdytysmateriaalia omatoimiseen hemodialyysin suo-rittamiseen on niukasti, tätä aihetta voisi jatkossa tutkia enemmän.