Verkkokaupan vaikutukset kivijalkamyymälöille
Jussila, Joonas (2018)
Jussila, Joonas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää verkkokauppojen kannattavuutta ja merkitystä. Tämän perusteella tutkittiin, miten verkkokauppa vaikuttaa kivijalkamyymälään.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppaa yleisesti, verkkokaupan hyötyjä ja haittoja, markkinointia ja maksutapoja. Kuluttajan ostokäyttäytymistä koskeva luku oli ajankohtainen ja halusin nähdä, miten kuluttajan ostokäyttäytyminen on muuttu-nut verkkokauppojen yleistymisen myötä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jotta saatiin selvi-tettyä tutkimusongelma. Aineisto kerättiin puolistukturoitua teemahaastattelua hyö-dyntäen neljältä paikalliselta eri toimialan yritykseltä, joilla on sekä verkkokauppa että fyysinen myymälä. Mukana oli liikevaihdoltaan eri tasoisia yrityksiä (VenePori, Väri-Pori, Sisustus Sagan sekä Hifistore).
Tutkimus osoitti, että haastateltavat yritykset pitävät verkkokauppaa tärkeänä yrityk-sen liiketoiminnan kannalta ja yhä kasvavana osana kaupankäyntiä tulevaisuudessa. Sosiaalista mediaa pidettiin markkinointikeinoista edullisimpana.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppaa yleisesti, verkkokaupan hyötyjä ja haittoja, markkinointia ja maksutapoja. Kuluttajan ostokäyttäytymistä koskeva luku oli ajankohtainen ja halusin nähdä, miten kuluttajan ostokäyttäytyminen on muuttu-nut verkkokauppojen yleistymisen myötä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jotta saatiin selvi-tettyä tutkimusongelma. Aineisto kerättiin puolistukturoitua teemahaastattelua hyö-dyntäen neljältä paikalliselta eri toimialan yritykseltä, joilla on sekä verkkokauppa että fyysinen myymälä. Mukana oli liikevaihdoltaan eri tasoisia yrityksiä (VenePori, Väri-Pori, Sisustus Sagan sekä Hifistore).
Tutkimus osoitti, että haastateltavat yritykset pitävät verkkokauppaa tärkeänä yrityk-sen liiketoiminnan kannalta ja yhä kasvavana osana kaupankäyntiä tulevaisuudessa. Sosiaalista mediaa pidettiin markkinointikeinoista edullisimpana.