Sähkölinja-auton energiankulutus ja siihen vaikuttavat tekijät
Hannula, Martti (2017)
Hannula, Martti
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209105
Tiivistelmä
Turun joukkoliikenteen (Föli) linja-autojen linja 1 on tarkoitus sähköistää kokonaisuudessaan. Alkuvuonna 2017 ajokäytössä oli kolme kappaletta täysin sähkötoimisia linja-autoja ja kolme kappaletta oli valmistusvaiheessa. Ensimmäinen sähköbussi aloitti liikennöinnin lokakuun alussa, 3.10.2016. Linja 1 lähtee lentoasemalta ja kulkee kauppatorille. Kauppatorilta linja jatkuu satamaan, joka on linjan toinen päätepiste.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi laskennan ja pohdinnan merkeissä näiden linja-autojen energiankulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Näihin kuuluvat esimerkiksi lämpötilassa tapahtuvat muutokset, vaihtelu ajomäärässä, sekä erilaiset sähköiset häviöt, joita tapahtuu linja-auton päivittäisessä käytössä. Jotta kyseisiä asioita on mahdollista tutkia, hyödynnetään linja-autojen tallentamaa dataa. Nämä linja-autot tallentavat dataa tietokantaan jatkuvasti, olivat ne sitten ajossa tai latauksessa. Kyseinen data tallentuu verkkosivustolle, sekä pilvipalvelimeen, josta sitä on mahdollista päästä tarkastelemaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Tämän datan avulla on laskettu eri häviöitä ja seurattu toimilaitteiden kulutuksia.
Datan mittauspisteitä on yhdessä linja-autossa kokonaisuudessaan yli 170 kappaletta, joista tässä opinnäytetyössä on perehdytty energiankulutuksen mittauspisteisiin, tarkemmin ottaen niihin, joiden yksikkönä saadaan kilowattitunti. Vertailua on tehty energiankulutukseen niin lämpötilan, kuin ajomäärään muuttuessa, useammalle linja-autolle ja eri vuodenaikoina. Vaikkakin linja-autot ovat olleet ajokäytössä ajallisesti hyvin pienen osan koko käyttöiästään, on jo mahdollista saada hyvin suuntaa-antavia kokonaisarvoja.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi laskennan ja pohdinnan merkeissä näiden linja-autojen energiankulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Näihin kuuluvat esimerkiksi lämpötilassa tapahtuvat muutokset, vaihtelu ajomäärässä, sekä erilaiset sähköiset häviöt, joita tapahtuu linja-auton päivittäisessä käytössä. Jotta kyseisiä asioita on mahdollista tutkia, hyödynnetään linja-autojen tallentamaa dataa. Nämä linja-autot tallentavat dataa tietokantaan jatkuvasti, olivat ne sitten ajossa tai latauksessa. Kyseinen data tallentuu verkkosivustolle, sekä pilvipalvelimeen, josta sitä on mahdollista päästä tarkastelemaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Tämän datan avulla on laskettu eri häviöitä ja seurattu toimilaitteiden kulutuksia.
Datan mittauspisteitä on yhdessä linja-autossa kokonaisuudessaan yli 170 kappaletta, joista tässä opinnäytetyössä on perehdytty energiankulutuksen mittauspisteisiin, tarkemmin ottaen niihin, joiden yksikkönä saadaan kilowattitunti. Vertailua on tehty energiankulutukseen niin lämpötilan, kuin ajomäärään muuttuessa, useammalle linja-autolle ja eri vuodenaikoina. Vaikkakin linja-autot ovat olleet ajokäytössä ajallisesti hyvin pienen osan koko käyttöiästään, on jo mahdollista saada hyvin suuntaa-antavia kokonaisarvoja.