Personal brand strategy : Framework for further career development
Kinner, Matvei (2018)
Kinner, Matvei
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209089
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda henkilökohtaisen brändistrategian viitekehys Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käyttöön. Viitekehyksen tarkoituksena oli auttaa opiskelijoita tai muita kolmansia osapuolia, ymmärtämään brändien vaikutus nykymaailmassa ja tarjota työkalut omien henkilökohtaisten brändien hallintaan. Vaati-muksena oli, että viitekehys on yksinkertainen, selkeä ja toiminnallinen.
Opinnäytetyön rakenne koostuu seitsemästä luvusta, jotka yhdessä johdannon lisäksi muodostavat teoreettisen viitekehyksen, laadullisen tutkimuksen ja johtopäätökset. Asetettuun tutkimuskysymykseen vastaamiseksi suoritettiin kattava kirjallisuuskatsaus Al Riesin, Jack Troutin, David Aakerin, Marty Neumeierin, Simon Sinekin sekä muiden bibliografisiin teoksiin siltä osin, kun ne liittyvät suoraan brändeihin käsittäen biologisen, psykologisen ja historiallisen kontekstin.
Tutkimustulokset osoittivat, että brändin määritelmä on luonnostaan sama kaikentyyppisille brändeille niiden edustaessa tunnistettavia kokonaisuuksia yksilön mielikuvassa maailmasta. Todettiin, että perinteisen markkinoinnin taustalla olevien psykologisten periaatteiden lisäksi on biologisia tekijöitä, jotka on otettava huomioon ja joiden vaikutus voi olla suurempi kuin vastaavien psykologisten.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyö muodostui ainutlaatuiseksi niin lähes-tymistapansa kuin tuloksiensa puolesta muihin vastaavaa aihealuetta käsitteleviin opinnäytetöihin verrattuna. Lopputuloksena saatiin nykyaikainen, perusteellinen ja modulaarinen kolmen askeleen henkilökohtaisen brändistrategian viitekehys.
Opinnäytetyön rakenne koostuu seitsemästä luvusta, jotka yhdessä johdannon lisäksi muodostavat teoreettisen viitekehyksen, laadullisen tutkimuksen ja johtopäätökset. Asetettuun tutkimuskysymykseen vastaamiseksi suoritettiin kattava kirjallisuuskatsaus Al Riesin, Jack Troutin, David Aakerin, Marty Neumeierin, Simon Sinekin sekä muiden bibliografisiin teoksiin siltä osin, kun ne liittyvät suoraan brändeihin käsittäen biologisen, psykologisen ja historiallisen kontekstin.
Tutkimustulokset osoittivat, että brändin määritelmä on luonnostaan sama kaikentyyppisille brändeille niiden edustaessa tunnistettavia kokonaisuuksia yksilön mielikuvassa maailmasta. Todettiin, että perinteisen markkinoinnin taustalla olevien psykologisten periaatteiden lisäksi on biologisia tekijöitä, jotka on otettava huomioon ja joiden vaikutus voi olla suurempi kuin vastaavien psykologisten.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyö muodostui ainutlaatuiseksi niin lähes-tymistapansa kuin tuloksiensa puolesta muihin vastaavaa aihealuetta käsitteleviin opinnäytetöihin verrattuna. Lopputuloksena saatiin nykyaikainen, perusteellinen ja modulaarinen kolmen askeleen henkilökohtaisen brändistrategian viitekehys.