Player immersion in video game : Designing an immersive game project
Tanskanen, Selja (2018)
Tanskanen, Selja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pelaajien kokema immersio videopeleissä. Aikaisempien tutkimuksien laajuus koskien pelaajien immersiota johti aiheen tarkkaan rajaukseen. Immersiivisen pelikokemuksen luominen hyödyntäen pelisuunnittelua, psykologiaa ja tarinankerrontaa oli opinnäytetyön päätutkimuskohteena. Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: teoriaosuudesta, kyselystä ja tuotanto-osuudesta.
Teoriaosuudessa sana immersio määriteltiin ensin lukijalle. Käsitteen avaamisen jälkeen, opinnäytetyössä paljon vaikuttanut teoria esiteltiin immersiosta videopeleissä. Teoriaosuus pyrki selvittämään kuinka suuri vaikutus pelisuunnittelulla, psykologialla ja tarinankerronnalla voi olla immersion synnyssä peleissä.
Teoriaosuuden jälkeen kysely, joka oli osa opinnäytetyötä, esiteltiin ja analysoitiin. Kyselyllä ja sen tuloksilla pyrittiin saamaan käytännönläheisempää näkökulmaa immersiosta. Kyselystä saatuja tuloksia hyödynnettiin myös immersiivisen peliprojektin pohjana.
Viimeinen osuus esitteli opinnäytteen tuotteen, peliprojektin. Teoriaosuudesta ja kyselystä kerätty tieto hyödynnettiin peliprojektin tuotannossa. Peliprojekti pyrki luomaan hyvän pohjan pelille joka voisi hyödyntämää pelisuunnittelua, psykologiaa ja tarinankerrontaa immersiivisen kokemuksen luonnissa pelaajalle. Rajallinen aika esti täysimittaisen pelin tuottamisen, peliprojektin tarkoitus olikin tarjota konsepti jota olisi mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa.
Peliprojektin potentiaalista immersiivisyyttä ei pystytty mittaamaan aikarajoitteista johtuen. Peliprojekti kuitenkin arvioidaan ja testaan tulevaisuudessa. Tutkimustyö ja opinnäytetyön tuote onnistuivat tarjoamaan arvokasta tietoa immersiivisten pelien kehittämisestä.
Teoriaosuudessa sana immersio määriteltiin ensin lukijalle. Käsitteen avaamisen jälkeen, opinnäytetyössä paljon vaikuttanut teoria esiteltiin immersiosta videopeleissä. Teoriaosuus pyrki selvittämään kuinka suuri vaikutus pelisuunnittelulla, psykologialla ja tarinankerronnalla voi olla immersion synnyssä peleissä.
Teoriaosuuden jälkeen kysely, joka oli osa opinnäytetyötä, esiteltiin ja analysoitiin. Kyselyllä ja sen tuloksilla pyrittiin saamaan käytännönläheisempää näkökulmaa immersiosta. Kyselystä saatuja tuloksia hyödynnettiin myös immersiivisen peliprojektin pohjana.
Viimeinen osuus esitteli opinnäytteen tuotteen, peliprojektin. Teoriaosuudesta ja kyselystä kerätty tieto hyödynnettiin peliprojektin tuotannossa. Peliprojekti pyrki luomaan hyvän pohjan pelille joka voisi hyödyntämää pelisuunnittelua, psykologiaa ja tarinankerrontaa immersiivisen kokemuksen luonnissa pelaajalle. Rajallinen aika esti täysimittaisen pelin tuottamisen, peliprojektin tarkoitus olikin tarjota konsepti jota olisi mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa.
Peliprojektin potentiaalista immersiivisyyttä ei pystytty mittaamaan aikarajoitteista johtuen. Peliprojekti kuitenkin arvioidaan ja testaan tulevaisuudessa. Tutkimustyö ja opinnäytetyön tuote onnistuivat tarjoamaan arvokasta tietoa immersiivisten pelien kehittämisestä.