Jäähypenkin käyttö varhaiskasvatuksessa
Ahokainen, Elina; Ahvonen, Erja; Kauvo, Suvi (2018)
Ahokainen, Elina
Ahvonen, Erja
Kauvo, Suvi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi varhaiskasvatuksessa käytetyn jäähypenkkimenetelmän haitat ja hyödyt. Tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa varhaiskasvattajille jäähypenkin käytöstä. Opinnäytetyömme on kirjallisuuskatsaus.
Jäähypenkki on edelleen yksi suosituimmista kasvattajien käyttämistä menetelmistä. Aihe on ajankohtainen, sillä siitä käydään jatkuvasti keskustelua sekä puolesta että vastaan. Keräämämme tiedon mukaan jäähypenkin käyttö on haitallista lapselle niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan jäähypenkin käytöllä saattaa olla pitkäaikaisiakin negatiivisia vaikutuksia.
Jäähypenkki terminä on kuitenkin vanhanaikainen, ja nykyään käytetään myös aikalisää tai rauhoittumispaikkaa. Tällöin menetelmä saa positiivisemman merkityksen, ja jäähypenkki käytettynä rauhoittumismenetelmänä on lapselle turvalli-sempi.
Jäähypenkkiin liitetty tutkimustieto on mielenkiintoista, sillä aihe herättää keskustelua puolesta ja vastaan, ja aiheeseen liittyy monia erilaisia näkökulmia. Joidenkin tutkimuksien mukaan käytöstä oli selkeää hyötyä lasten käyttäytymistä havainnoidessa, kun taas toisten tutkimuksien mukaan menetelmä on hyvin haitallinen.
Opinnäytetyötämme voivat hyödyntää kaikki lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Jäähypenkki on edelleen yksi suosituimmista kasvattajien käyttämistä menetelmistä. Aihe on ajankohtainen, sillä siitä käydään jatkuvasti keskustelua sekä puolesta että vastaan. Keräämämme tiedon mukaan jäähypenkin käyttö on haitallista lapselle niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan jäähypenkin käytöllä saattaa olla pitkäaikaisiakin negatiivisia vaikutuksia.
Jäähypenkki terminä on kuitenkin vanhanaikainen, ja nykyään käytetään myös aikalisää tai rauhoittumispaikkaa. Tällöin menetelmä saa positiivisemman merkityksen, ja jäähypenkki käytettynä rauhoittumismenetelmänä on lapselle turvalli-sempi.
Jäähypenkkiin liitetty tutkimustieto on mielenkiintoista, sillä aihe herättää keskustelua puolesta ja vastaan, ja aiheeseen liittyy monia erilaisia näkökulmia. Joidenkin tutkimuksien mukaan käytöstä oli selkeää hyötyä lasten käyttäytymistä havainnoidessa, kun taas toisten tutkimuksien mukaan menetelmä on hyvin haitallinen.
Opinnäytetyötämme voivat hyödyntää kaikki lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset.