Muutoksen matkassa musiikkioppilaitoksessa : Työyhteisön sopeutuminen taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaprosessiin
Kuikka, Sanna (2018)
Kuikka, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189014
Tiivistelmä
Selvitän opinnäytetyössäni, miten työyhteisö sopeutuu uuden paikallisen opetussuunnitelman tekoprosessiin. Uusi taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma on mullistanut oman musiikkioppilaitoksemme arkea enemmän kuin mikään muu vuosikymmeniin. Tutkin, miten oma työyhteisöni, Palmgren-konservatorion opettajisto ja hallinto toimivat yleisesti muutosteorioiden valossa uudistusprosessin aikana.
Tutkimus kesti elokuusta 2017 helmi- maaliskuun vaihteeseen 2018. Tutkimusmenetelmät olivat kokoushavainnointi, kaksi kyselyä koko työyhteisölle ja kolme haastattelua opetussuunnitelmatyöryhmälle ja hallinnolle.
Muutokseen sopeutumisessa on ollut havaittavissa polarisoitumisen merkkejä uudesta opetussuunnitelmasta innostuneiden ja sitä vastustavien välillä. Vastakkaiset näkökulmat saattavat tuoda opetussuunnitelmatyöskentelyyn haastetta ja jännitteitä, joihin etsin työssäni ratkaisuehdotuksia. Tuon opinnäytetyössäni opettajakunnan ja hallinnon ajatuksia ja tuntemuksia toisilleen näkyviksi, jotta työyhteisön jäsenten olisi mahdollista ymmärtää ja arvostaa toistensa näkemyksiä.
Dialogisuus voi tuoda sujuvuutta työyhteisön opetussuunnitelmatyöhön, jossa tiedetään ennalta olevan eriäviä näkökulmia. Onnistuneen dialogin edellytyksiä ovat: kuunteleminen, odottaminen, kunnioittaminen ja suora puhe. Monet työyhteisömme jäsenet ovat olleet innoissaan uuden opetussuunnitelman mukanaan tuomista uusista oppimisen käytänteistä, toiset taas ovat vastustaneet niitä. Molemmat ääripäät ja kaikki näkemykset niiden väliltä ovat dialogisuuden kannalta yhtä tärkeitä.
Työyhteisön jäseniä tulisi tukea muutoksen aikana. Tällaista tukea ovat kiittävä palaute, riittävä ja konkreettinen tieto muutoksesta, arvostava mahdollisuus tulla kuulluksi sekä koulutus, joka täydentää opettajan pedagogista osaamista vastaamaan uuteen opetussuunnitelmaan. Mitä enemmän työyhteisön jäsenet osallistuvat uudistusprosessiin jaetun johtajuuden kautta, sen todennäköisempää on lopulta sopeutua muutokseen. Esittelen työni päätteeksi ehdotuksen onnistumisen askeleista muutosprosessiin sopeutumiseen.
Opinnäytetyöni aihe on ollut erittäin ajankohtainen ja uusi opetussuunnitelma on puhuttanut laajalti Suomen musiikkioppilaitoksissa vuosina 2017 ja 2018. Uskon opinnäytetyöni antavan keinoja kohdata muutos ja käsitellä sitä monelta kannalta nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimus kesti elokuusta 2017 helmi- maaliskuun vaihteeseen 2018. Tutkimusmenetelmät olivat kokoushavainnointi, kaksi kyselyä koko työyhteisölle ja kolme haastattelua opetussuunnitelmatyöryhmälle ja hallinnolle.
Muutokseen sopeutumisessa on ollut havaittavissa polarisoitumisen merkkejä uudesta opetussuunnitelmasta innostuneiden ja sitä vastustavien välillä. Vastakkaiset näkökulmat saattavat tuoda opetussuunnitelmatyöskentelyyn haastetta ja jännitteitä, joihin etsin työssäni ratkaisuehdotuksia. Tuon opinnäytetyössäni opettajakunnan ja hallinnon ajatuksia ja tuntemuksia toisilleen näkyviksi, jotta työyhteisön jäsenten olisi mahdollista ymmärtää ja arvostaa toistensa näkemyksiä.
Dialogisuus voi tuoda sujuvuutta työyhteisön opetussuunnitelmatyöhön, jossa tiedetään ennalta olevan eriäviä näkökulmia. Onnistuneen dialogin edellytyksiä ovat: kuunteleminen, odottaminen, kunnioittaminen ja suora puhe. Monet työyhteisömme jäsenet ovat olleet innoissaan uuden opetussuunnitelman mukanaan tuomista uusista oppimisen käytänteistä, toiset taas ovat vastustaneet niitä. Molemmat ääripäät ja kaikki näkemykset niiden väliltä ovat dialogisuuden kannalta yhtä tärkeitä.
Työyhteisön jäseniä tulisi tukea muutoksen aikana. Tällaista tukea ovat kiittävä palaute, riittävä ja konkreettinen tieto muutoksesta, arvostava mahdollisuus tulla kuulluksi sekä koulutus, joka täydentää opettajan pedagogista osaamista vastaamaan uuteen opetussuunnitelmaan. Mitä enemmän työyhteisön jäsenet osallistuvat uudistusprosessiin jaetun johtajuuden kautta, sen todennäköisempää on lopulta sopeutua muutokseen. Esittelen työni päätteeksi ehdotuksen onnistumisen askeleista muutosprosessiin sopeutumiseen.
Opinnäytetyöni aihe on ollut erittäin ajankohtainen ja uusi opetussuunnitelma on puhuttanut laajalti Suomen musiikkioppilaitoksissa vuosina 2017 ja 2018. Uskon opinnäytetyöni antavan keinoja kohdata muutos ja käsitellä sitä monelta kannalta nyt ja tulevaisuudessa.