Kivijalkamatkatoimistojen asema digitalisaation aikakautena
Saarela, Sini (2018)
Saarela, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189009
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää niitä motiiveja, jotka ovat kuluttajien kivijalkamatkatoimistoissa asioimisen takana. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi vapaa-ajan matkustajat. Toimeksiantajana työssä toimi porilainen matkatoimisto Satalomat. Työ ja tutkimus toteutettiin vuoden 2018 ensimmäisen puoliskon aikana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella, eli laadullisella menetelmällä. Tutkimusmenetelminä käytin laadulliselle tutkimukselle olennaista haastattelua, sekä enemmän määrällisen tutkimuksen pariin miellettävää kyselyä. Sekä haastattelujen, että kyselyn kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön teoriaan.
Työn ensimmäisessä teoreettisessa luvussa käsiteltiin matkatoimistotoimintaa. Luku sisälsi matkatoimiston ja matkanjärjestäjän käsitteiden erottelua, kerrontaa matkailun ja matkatoimistotoiminnan historiasta ja nykytilanteesta sekä toimeksiantajayritykseni Satalomien esittelyn. Käsittelin myös valmismatkalakia sekä sen korvaavaa lakia matkapalveluyhdistelmistä. Toisessa teorialuvussa kävin läpi matkailupalveluiden suoria- ja epäsuoria jakelukanavia, myynti- ja markkinointikanavia sekä kuinka digitalisaatiota voidaan hyödyntää kivijalkaliikkeissä. Kolmas ja viimeinen teoriaosuus käsitteli kuluttajan ostokäyttäytymistä. Ostokäyttäytymisen luku jakautui siihen vaikuttavien tekijöiden, ostoprosessin ja ostopäätöksen, sekä koetun arvon alalukujen kesken.
Tutkimuksen tuloksista nähtiin, että kivijalkamatkatoimistoilla on oma käyttäjäkuntansa digitalisaation muovaamassa maailmassamme. Motiiveja kivijalka-asioimisen takana ovat sen tarjoama nopea vastaus kuluttajan tiedusteluihin, kivijalkamyymälässä asioinnin helppous sekä matkatoimistovirkailijan tarjoama asiantuntijuus ja neuvonta. Osalle kivijalkamatkatoimistossa asioiminen on aina vaihtoehdoista ensimmäinen, osalle sinne meneminen vaatii niin vaativan matkustustuotteen, ettei siihen olisi rahkeita omasta takaa.
Työn ensimmäisessä teoreettisessa luvussa käsiteltiin matkatoimistotoimintaa. Luku sisälsi matkatoimiston ja matkanjärjestäjän käsitteiden erottelua, kerrontaa matkailun ja matkatoimistotoiminnan historiasta ja nykytilanteesta sekä toimeksiantajayritykseni Satalomien esittelyn. Käsittelin myös valmismatkalakia sekä sen korvaavaa lakia matkapalveluyhdistelmistä. Toisessa teorialuvussa kävin läpi matkailupalveluiden suoria- ja epäsuoria jakelukanavia, myynti- ja markkinointikanavia sekä kuinka digitalisaatiota voidaan hyödyntää kivijalkaliikkeissä. Kolmas ja viimeinen teoriaosuus käsitteli kuluttajan ostokäyttäytymistä. Ostokäyttäytymisen luku jakautui siihen vaikuttavien tekijöiden, ostoprosessin ja ostopäätöksen, sekä koetun arvon alalukujen kesken.
Tutkimuksen tuloksista nähtiin, että kivijalkamatkatoimistoilla on oma käyttäjäkuntansa digitalisaation muovaamassa maailmassamme. Motiiveja kivijalka-asioimisen takana ovat sen tarjoama nopea vastaus kuluttajan tiedusteluihin, kivijalkamyymälässä asioinnin helppous sekä matkatoimistovirkailijan tarjoama asiantuntijuus ja neuvonta. Osalle kivijalkamatkatoimistossa asioiminen on aina vaihtoehdoista ensimmäinen, osalle sinne meneminen vaatii niin vaativan matkustustuotteen, ettei siihen olisi rahkeita omasta takaa.