Asiakkaiden tarpeiden pohjalta tuotettujen palveluiden tuotteistamisen ja kehittämisen prosessi : Case: Mekiwi Oy
Laajalahti, Ari (2018)
Laajalahti, Ari
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805189004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakkaiden tarpeiden pohjalta tuotettujen palveluiden tuotteistamisen ja kehittämisen prosessi. Tutkimuksen tavoitteena on määrittää palveluiden tuotteistamisen ja kehittämisen toimiva konsepti, jotta tuoteprosessi ymmärretään kokonaisuutena paremmin. Palvelualan kasvavan kilpailun myötä kannattavan ja kilpailukykyisen liiketoiminnan kehittäminen on entistä haastavampaa. Perinteiset palvelut ja tuotekonseptit eivät välttämättä enää riitä luomaan tarvittavaa kilpailuetua muihin organisaatioihin nähden. Tuotteistamisen keskeisimpinä tavoitteina on kehittää ja uudistaa yrityksen palvelutoimintaa niin, että laadun ja tuottavuuden parantumisen kautta asiakkaan saama hyöty maksimoituu ja yrityksen kannattavuus paranee. Siitä, miten kohdeyritykseni palvelun tuotteistaminen ja kehittäminen toteutetaan, ei löydy tietoa. Siihen tämä opinnäytetyö tulee vastaamaan.
Tutkimuksen kohteena toimii oululainen palvelualan yritys MeKiwi Oy. Kohdeyrityksen toiminta keskittyy IT-palveluihin, jossa palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen ovat keskeisessä osassa heidän toimintaansa. Esiselvityksessä kävi ilmi, että kohdeyrityksen toiminta perustuu enimmäkseen palvelumalliin, jossa asiakkaan määrittelemän tarpeen pohjalta kehitetään uusia tuoteratkaisuja yrityksen materiaaleja, tuotantokapasiteettia ja osaamista hyödyntäen. Opinnäytetyössä on tutkittu yrityksen palveluiden tuotteistamista ja kehittämistä kyseisestä näkökulmasta.
Tietoperustana tutkimuksessa on käytetty palveluiden tuotteistamiseen ja kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä ja artikkeleita. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja tiedonkeruutapana on yksilöhaastatteluna toteutettu haastattelututkimus. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kohdeyrityksen MeKiwi Oy:n toimitusjohtajaa.
Työssä syvennytään tuotteen ja palvelun määritteisiin, palveluiden tuotteistamiseen ja kehittämiseen sekä kohdeyrityksen nykytilanteeseen heidän palveluiden tuotteistamisesta ja kehittämisestä.
Tutkimuskysymyksenä on:
Mitkä osatekijät luovat toimivan ja tehokkaan palvelujen tuotteistus- ja kehitysprosessin?
Tutkimuksen kohteena toimii oululainen palvelualan yritys MeKiwi Oy. Kohdeyrityksen toiminta keskittyy IT-palveluihin, jossa palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen ovat keskeisessä osassa heidän toimintaansa. Esiselvityksessä kävi ilmi, että kohdeyrityksen toiminta perustuu enimmäkseen palvelumalliin, jossa asiakkaan määrittelemän tarpeen pohjalta kehitetään uusia tuoteratkaisuja yrityksen materiaaleja, tuotantokapasiteettia ja osaamista hyödyntäen. Opinnäytetyössä on tutkittu yrityksen palveluiden tuotteistamista ja kehittämistä kyseisestä näkökulmasta.
Tietoperustana tutkimuksessa on käytetty palveluiden tuotteistamiseen ja kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä ja artikkeleita. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja tiedonkeruutapana on yksilöhaastatteluna toteutettu haastattelututkimus. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kohdeyrityksen MeKiwi Oy:n toimitusjohtajaa.
Työssä syvennytään tuotteen ja palvelun määritteisiin, palveluiden tuotteistamiseen ja kehittämiseen sekä kohdeyrityksen nykytilanteeseen heidän palveluiden tuotteistamisesta ja kehittämisestä.
Tutkimuskysymyksenä on:
Mitkä osatekijät luovat toimivan ja tehokkaan palvelujen tuotteistus- ja kehitysprosessin?