Coaching työvälineenä työhyvinvoinnin edistämisessä
Salokoski-Tall, Noora; Kuosmanen, Minna (2018)
Salokoski-Tall, Noora
Kuosmanen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188996
Tiivistelmä
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoite on kartoittaa ja kehittää työhyvinvointia yhdessä työyhteisön kanssa. Työhyvinvointikyselyn avulla selvitetään työyhteisön tämän hetkinen tilanne, ja coaching -tapaamisissa kehitetään ja vahvistetaan kyselystä nousseita työhyvinvointiin vaikuttavia asioita. Työhyvinvointi projektin toimeksiantajana oli organisaatio, jossa on useita erilaisia työtehtäviä ja eri alan asiantuntijoita.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat työkyky, työhyvinvoinnin eri ulottuudet, työviihtyvyys ja coachingin määritelmä. Lisäksi teoriapohjassa selvitetään valmentavan esimiestyön perusperiaatteet.
Toimintatutkimuksen piirteitä hyödyntävä opinnäytetyö toteutettiin käytännössä kartoittamalla ensin yhteistyö organisaation työhyvinvoinnin koettu nykytila ja toiveet sen kehittämiselle. Alkukartoitus tehtiin web-pohjaisena kyselynä. Alkukartoituksen perusteella todettiin, ettei organisaatiossa ole isompaa ongelmakokonaisuutta. Painopistealueiksi valmennuksessa nousivat viestintä, tiedotus sekä ergonomia. Alkukartoituksesta saadun infon perusteella muotoiltiin viiden tapaamiskerran coachaus projekti, johon sisältyi teoriaosuus, dialogista keskustelua, sekä erilaisia toiminnallisia harjoitteita. Tapaamiskerrat havainnoitiin ja reflektoitiin. Viimeisellä tapaamiskerralla toteutettiin myös palautekysely, jonka perusteella analysoitiin tavoitteisiin pääsyä sekä määriteltiin jatkohaasteet. Tutkimusten tulokset esitellään myös yhteistyöorganisaatiolle.
Kehittämisehdotuksiksi totesimme muun muassa, että osallistujia olisi pitänyt saada aktivoitua vieläkin enemmän toteuttamaan havaittuja työhyvinvoinnin kehittämiskohteita, esimerkiksi välitehtävien avulla.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat työkyky, työhyvinvoinnin eri ulottuudet, työviihtyvyys ja coachingin määritelmä. Lisäksi teoriapohjassa selvitetään valmentavan esimiestyön perusperiaatteet.
Toimintatutkimuksen piirteitä hyödyntävä opinnäytetyö toteutettiin käytännössä kartoittamalla ensin yhteistyö organisaation työhyvinvoinnin koettu nykytila ja toiveet sen kehittämiselle. Alkukartoitus tehtiin web-pohjaisena kyselynä. Alkukartoituksen perusteella todettiin, ettei organisaatiossa ole isompaa ongelmakokonaisuutta. Painopistealueiksi valmennuksessa nousivat viestintä, tiedotus sekä ergonomia. Alkukartoituksesta saadun infon perusteella muotoiltiin viiden tapaamiskerran coachaus projekti, johon sisältyi teoriaosuus, dialogista keskustelua, sekä erilaisia toiminnallisia harjoitteita. Tapaamiskerrat havainnoitiin ja reflektoitiin. Viimeisellä tapaamiskerralla toteutettiin myös palautekysely, jonka perusteella analysoitiin tavoitteisiin pääsyä sekä määriteltiin jatkohaasteet. Tutkimusten tulokset esitellään myös yhteistyöorganisaatiolle.
Kehittämisehdotuksiksi totesimme muun muassa, että osallistujia olisi pitänyt saada aktivoitua vieläkin enemmän toteuttamaan havaittuja työhyvinvoinnin kehittämiskohteita, esimerkiksi välitehtävien avulla.