Sexualfostran för barn i Finland - en litteraturstudie
Frondén, Amanda (2018)
Frondén, Amanda
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188985
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Väestöliiton tilaama. Työn tarkoitus on ollut selvittää mitä viitteitä on käytetty, kun aihetta on tutkittu. Tutkimuskysymykset ovat olleet seuraavat:
Millaista viitekehystä on aikaisemmin käytetty, kun aihetta on tutkittu, mitkä ovat olleet tarkoitukset ja tutkimuskysymykset? Millaisista näkökulmista ja millaisissa aihealueissa aihetta on tutkittu? Millaisista näkökulmista ja millaisissa aihealueissa aihetta on tutkittu? Mitkä teemat ovat osoittautuneet haastaviksi? Taustaluku tässä työssä kuvaa Sigmund Freudin teoria lapsuuden seksuaalisesta kehityksestä. Lisäksi esitellään varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteet sekä peruskoulun opetussuunnitelmaa. WHO:n seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa ovat toimineet tämän opinnäytetyön viitekehyksenä. Materiaalia on haettu Theseuksen ja Dorian tietokannoista. Tämä työ perustuu 10 opinnäytetyöhön, jotka suomalaiset ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat ovat kirjoittaneet. Opinnäytetyöt esiintyvät lyhyesti esiteltynä, esittäen tietoa ja näkökulmia seksuaalikasvatuksesta. Analyysissa on otettu esille käytetyimmät viitteet, tarkoitukset, tutkimuskysymykset ja haasteelliset teemat seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa. Tarkastetussa työssä on tutkittu päivähoitohenkilökunnan ja koulujen terveydenhuollon ammattilaisten asenteita ja ajatuksia. Esteitä hyvän seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen todettiin olevan tiedon ja osaamisen puute, aikuisen epävarmuus seksuaalikasvattajan roolissa sekä pelko lapsuuden lyhentymisestä saatuaan seksuaalikasvatusta. Kulttuurien väliset erot koettiin haastaviksi, erityisesti seksuaalikasvatuksen toteutumisessa päiväkodeissa.
Millaista viitekehystä on aikaisemmin käytetty, kun aihetta on tutkittu, mitkä ovat olleet tarkoitukset ja tutkimuskysymykset? Millaisista näkökulmista ja millaisissa aihealueissa aihetta on tutkittu? Millaisista näkökulmista ja millaisissa aihealueissa aihetta on tutkittu? Mitkä teemat ovat osoittautuneet haastaviksi? Taustaluku tässä työssä kuvaa Sigmund Freudin teoria lapsuuden seksuaalisesta kehityksestä. Lisäksi esitellään varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteet sekä peruskoulun opetussuunnitelmaa. WHO:n seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa ovat toimineet tämän opinnäytetyön viitekehyksenä. Materiaalia on haettu Theseuksen ja Dorian tietokannoista. Tämä työ perustuu 10 opinnäytetyöhön, jotka suomalaiset ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat ovat kirjoittaneet. Opinnäytetyöt esiintyvät lyhyesti esiteltynä, esittäen tietoa ja näkökulmia seksuaalikasvatuksesta. Analyysissa on otettu esille käytetyimmät viitteet, tarkoitukset, tutkimuskysymykset ja haasteelliset teemat seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa. Tarkastetussa työssä on tutkittu päivähoitohenkilökunnan ja koulujen terveydenhuollon ammattilaisten asenteita ja ajatuksia. Esteitä hyvän seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen todettiin olevan tiedon ja osaamisen puute, aikuisen epävarmuus seksuaalikasvattajan roolissa sekä pelko lapsuuden lyhentymisestä saatuaan seksuaalikasvatusta. Kulttuurien väliset erot koettiin haastaviksi, erityisesti seksuaalikasvatuksen toteutumisessa päiväkodeissa.