Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen autokorjaamolle
Laihonen, Markus (2018)
Laihonen, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua laatuun ja laadunhallintaan, sekä luoda ja käyttöönottaa kohdeyritykselle ISO 9001:2015-standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyö oli toimeksianto korjaamoalan yritykseltä, joka on laajentanut toimintaansa toisen toimipisteen muodossa, jolloin toimintojen yhtenäistäminen ja laadun merkitys ovat korostuneet.
Tavoitteena oli luoda yritykselle toimiva laadunhallintajärjestelmä molempien toimipisteiden käyttöön. Yrityksen ei ollut tarkoitus tässä vaiheessa vielä sertifioida laadunhallintajärjestelmäänsä, mutta tavoitteena oli, että järjestelmä olisi standardin mukainen, ja näin ollen mahdollinen sertifioida myöhemmin.
Tässä opinnäytetyössä on aluksi esitelty kohdeyritys ja avattu käsitteitä laatuun ja laadunhallintaan liittyen. Lisäksi on esitetty standardin ISO 9001:2015 vaatimuksia, sekä yrityksen toiminnan kuvauksia niihin vastaten. Lopussa on kuvattu opinnäytetyön tuloksena syntynyt laatukäsikirja, sekä pohdittu työn tuloksia ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyöllä saavutettiin sen tavoitteet, ja yritykselle saatiin luotua standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä laatukäsikirjaa ja laadunhallintajärjestelmäkansiota ei ole julkaistu opinnäytetyön liitteenä niiden osittain salassa pidettävän tiedon vuoksi.
Tavoitteena oli luoda yritykselle toimiva laadunhallintajärjestelmä molempien toimipisteiden käyttöön. Yrityksen ei ollut tarkoitus tässä vaiheessa vielä sertifioida laadunhallintajärjestelmäänsä, mutta tavoitteena oli, että järjestelmä olisi standardin mukainen, ja näin ollen mahdollinen sertifioida myöhemmin.
Tässä opinnäytetyössä on aluksi esitelty kohdeyritys ja avattu käsitteitä laatuun ja laadunhallintaan liittyen. Lisäksi on esitetty standardin ISO 9001:2015 vaatimuksia, sekä yrityksen toiminnan kuvauksia niihin vastaten. Lopussa on kuvattu opinnäytetyön tuloksena syntynyt laatukäsikirja, sekä pohdittu työn tuloksia ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyöllä saavutettiin sen tavoitteet, ja yritykselle saatiin luotua standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä laatukäsikirjaa ja laadunhallintajärjestelmäkansiota ei ole julkaistu opinnäytetyön liitteenä niiden osittain salassa pidettävän tiedon vuoksi.