Kuluttajakäyttäytyminen suoratoistopalveluissa : kyselytutkimus
Näppi, Henri (2018)
Näppi, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kuluttajakäyttäytymistä suoratoistopalveluiden tilaamisessa määrällisen kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksella halutaan selvittää, mitkä tekijät saavat ihmiset tilaamaan kuukausimaksullisia suoratoistopalveluita ja mitä ominaisuuksia kyseisiltä palveluilta odotetaan. Lisäksi kyselyllä pyritään selvittämään syitä palvelutilausten keskeyttämiselle. Työn teoriaosuuden tavoitteena on kartoittaa hyvän kyselyn tunnuspiirteitä ja erilaisia tilastollisen tutkimuksen menetelmiä. Tämän opinnäytetyön tulokset ja havainnot perustuvat edellä mainitun avoimen verkkokyselyn vastauksista kerättyihin tietoihin. Tällä opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa.
Tutkimusraportti jakautuu kolmeen osioon, joista ensimmäisessä käsitellään aiheeseen liittyvää teoriataustaa. Osiossa keskitytään tutkimuksen kannalta olennaisimpiin käsitteisiin ja vertaillaan erilaisia määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tutkimusmenetelmiä. Toisessa osiossa hyödynnetään aiemmassa kappaleessa tutkittuja hyvän kyselyn ominaisuuksia ja kuvaillaan kyselylomakkeen laatimisprosessia. Kysymysten rajaamiseen vaikuttavat tekijät otetaan huomioon ja kyselylomakkeen kysymykset listataan auki kommentoituna. Työn kolmannessa eli käytännön osuudessa analysoidaan kerättyä aineistoa ja pyritään avaamaan sitä sanallisesti ja diagrammein visualisoituna. Tutkimusraportin lopusta löytyy vastausten pohdintaa sekä mahdollisia tutkimuksen jatkokehittämisehdotuksia.
Tutkimus keräsi paljon vastauksia ja tarjosi kattavan näkemyksen tutkittavaan ongelmaan. Kyselyyn osallistui 154 vastaajaa, joista opiskelijoiden osuus oli yli 70 %. Vastaajista 87 % ilmoitti omistavansa suoratoistopalvelutilauksia, joten 134 osallistujaa vastasi tilauksia koskeviin kysymyksiin. Ylivoimaisesti suosituimpana videopalveluna oli Netflix, jossa tilaajaprosentti oli yli 70. Musiikkipalveluiden osalta suosituin palvelu oli ruotsalainen Spotify, jota käytti yli 65 % vastaajista. Merkittävimpiä tilauspäätökseen vaikuttaneita tekijöitä arvioitiin asteikolla 1-5. Palvelun valikoimalla on suurin vaikutus tilauspäätöksen syntymiseen, sillä kentän pistekeskiarvo oli 4,57. Vähiten tilauspäätökseen vaikuttaa lapsille suunnatun sisällön saatavuus vain 1,5 pistekeskiarvolla. Keskiarvoa tarkastellen merkittävimmät palvelutilauksen lopettamisen syyt selvisivät vapaasta vastauskentästä, jossa vastausten keskiarvo oli 3,68. Korkeimmalle esitäytettyjen vastausvaihtoehtojen osalta nousi kiinnostavan sisällön loppuminen palvelusta keskiarvolla 3,54.
Tutkimusraportti jakautuu kolmeen osioon, joista ensimmäisessä käsitellään aiheeseen liittyvää teoriataustaa. Osiossa keskitytään tutkimuksen kannalta olennaisimpiin käsitteisiin ja vertaillaan erilaisia määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tutkimusmenetelmiä. Toisessa osiossa hyödynnetään aiemmassa kappaleessa tutkittuja hyvän kyselyn ominaisuuksia ja kuvaillaan kyselylomakkeen laatimisprosessia. Kysymysten rajaamiseen vaikuttavat tekijät otetaan huomioon ja kyselylomakkeen kysymykset listataan auki kommentoituna. Työn kolmannessa eli käytännön osuudessa analysoidaan kerättyä aineistoa ja pyritään avaamaan sitä sanallisesti ja diagrammein visualisoituna. Tutkimusraportin lopusta löytyy vastausten pohdintaa sekä mahdollisia tutkimuksen jatkokehittämisehdotuksia.
Tutkimus keräsi paljon vastauksia ja tarjosi kattavan näkemyksen tutkittavaan ongelmaan. Kyselyyn osallistui 154 vastaajaa, joista opiskelijoiden osuus oli yli 70 %. Vastaajista 87 % ilmoitti omistavansa suoratoistopalvelutilauksia, joten 134 osallistujaa vastasi tilauksia koskeviin kysymyksiin. Ylivoimaisesti suosituimpana videopalveluna oli Netflix, jossa tilaajaprosentti oli yli 70. Musiikkipalveluiden osalta suosituin palvelu oli ruotsalainen Spotify, jota käytti yli 65 % vastaajista. Merkittävimpiä tilauspäätökseen vaikuttaneita tekijöitä arvioitiin asteikolla 1-5. Palvelun valikoimalla on suurin vaikutus tilauspäätöksen syntymiseen, sillä kentän pistekeskiarvo oli 4,57. Vähiten tilauspäätökseen vaikuttaa lapsille suunnatun sisällön saatavuus vain 1,5 pistekeskiarvolla. Keskiarvoa tarkastellen merkittävimmät palvelutilauksen lopettamisen syyt selvisivät vapaasta vastauskentästä, jossa vastausten keskiarvo oli 3,68. Korkeimmalle esitäytettyjen vastausvaihtoehtojen osalta nousi kiinnostavan sisällön loppuminen palvelusta keskiarvolla 3,54.