Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin tarkastelua valokuvatyöskentelyn avulla
Mäkinen, Marjo; Vuorela, Tiina (2018)
Mäkinen, Marjo
Vuorela, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella lastentarhanopettajien ammatti-identiteettiä kuvatyöskentelyn avulla. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sovellettiin Miina Savolaisen kehittämää Voimauttava valokuva -menetelmää. Työn tavoitteena oli selvittää, millaiseksi lastentarhanopettajat kokevat oman ammatti-identiteettinsä sekä millaiseksi lastentarhanopettajat kokevat ammatti-identiteetin tarkastelun tämän menetel-män avulla. Tutkimus toteutettiin ohjaamalla ryhmää lastentarhanopettajille sekä tekemällä haastatteluja. Ryhmä kokoontui viisi kertaa noin kaksi tuntia kerrallaan, ja siihen osallistui vaihtelevasti 3–5 lastentarhanopettajaa. Jokainen ryhmäkerta sisälsi ammatti-identiteetin tarkastelua eri näkökulmasta vaihtuvan tehtävän avulla. Haastatteluja opinnäytetyötä varten tehtiin yhteensä kolme: yksi ryhmähaastattelu, johon osallistui neljä lastentarhanopettajaa sekä kaksi yksilöhaastattelua. Tutkimuksen aineisto koostui valokuvista, havainnoista, osallistujien kertomuksista sekä haastatteluista.
Tutkimustuloksista selvisi, että lastentarhanopettajat kokivat ammatti-identiteettinsä roolimallien, opiskelu- ja työkokemusten sekä eri elämänvaiheiden muokkaamaksi jatku-vasti rakentuvaksi kokonaisuudeksi. He kokivat ammatti-identiteettinsä sosiaalisissa suhteissa muokkautuvaksi ja hyvää yhteistyötä arvostavaksi. He halusivat tulla nähdyksi hyvinä vuorovaikuttajina, lapsen keskiöön nostavina sekä läsnäolevina työntekijöinä, jotka kokevat tekevänsä arvokasta työtä. Tutkimuksesta selvisi, että he näkivät ammatti-identiteetin tarkastelun tärkeäksi, etenkin vasta alalle tullessa ja työelämän muutoskohdissa.
Ammatti-identiteetin tarkastelu ryhmässä Voimauttava valokuva -menetelmää soveltaen näyttäytyi tutkimustuloksissa mielekkäänä ja innostavana tapana
tarkastella aihetta. Lastentarhanopettajat kokivat ryhmässä tapahtuneen tarkastelun merkitykselliseksi ja dialogi saman ammattiryhmän edustajien kanssa koettiin antoisaksi. Tutkimustulosten perusteella ammatti-identiteetin tarkastelu on tärkeää ja sen tarkastelu Voimauttavan valokuvauksen menetelmää soveltaen ryhmässä on motivoivaa sekä mukavaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että lastentarhanopettajat kokivat ammatti-identiteettinsä roolimallien, opiskelu- ja työkokemusten sekä eri elämänvaiheiden muokkaamaksi jatku-vasti rakentuvaksi kokonaisuudeksi. He kokivat ammatti-identiteettinsä sosiaalisissa suhteissa muokkautuvaksi ja hyvää yhteistyötä arvostavaksi. He halusivat tulla nähdyksi hyvinä vuorovaikuttajina, lapsen keskiöön nostavina sekä läsnäolevina työntekijöinä, jotka kokevat tekevänsä arvokasta työtä. Tutkimuksesta selvisi, että he näkivät ammatti-identiteetin tarkastelun tärkeäksi, etenkin vasta alalle tullessa ja työelämän muutoskohdissa.
Ammatti-identiteetin tarkastelu ryhmässä Voimauttava valokuva -menetelmää soveltaen näyttäytyi tutkimustuloksissa mielekkäänä ja innostavana tapana
tarkastella aihetta. Lastentarhanopettajat kokivat ryhmässä tapahtuneen tarkastelun merkitykselliseksi ja dialogi saman ammattiryhmän edustajien kanssa koettiin antoisaksi. Tutkimustulosten perusteella ammatti-identiteetin tarkastelu on tärkeää ja sen tarkastelu Voimauttavan valokuvauksen menetelmää soveltaen ryhmässä on motivoivaa sekä mukavaa.