Maalaus digitalisaation aikakaudella
Autere, Aino (2018)
Autere, Aino
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188897
Tiivistelmä
Tämä tutkielma jäsentää digitalisaation ja post-internetin vaikutusta nykymaalaukseen, sekä erottelee maalaustaiteen viimeaikaisia kehityssuuntia vertaillen niitä sen teoreettiseen historiaan. Tavoitteena oli tarkastella maalaustaiteen asettumista nykypäivässä ja tehdä katsaus siihen, millaisia uusia muotoja se on ottanut digitaalisuuden ja internetin vaikutuksen ollessa yhä merkittävämmässä osassa myös taiteen kenttää. Tutkimus perustui pääasiassa kirjalliseen aineistoon; taiteilijoiden ja taiteen alan tuntijoiden artikkeleihin, esseisiin ja kirjoituksiin digitalisaation vaikutuksesta taiteeseen, sekä post-internetin käsitteestä. Suurin osa tutkielman lähteistä ovat sähköisessä muodossa, sillä on myös post-internetiin liitettävän ideologian mukaista, että julkaistut tekstit ovat nettiyhteyden ja avoimen lähdekoodin kautta kaikkien helposti saatavilla.
Lähdemateriaalina ja merkittävässä osassa tässä tutkimuksessa olivat muun muassa Artie Vierkantin essee Post-Image Object (2010), jota lukuisat post-internetistä kirjoittaneet ovat lainanneet ja hyödyntäneet omien ajatustensa tukena, sekä Melanie Bühlerin toimittama No Internet, No art: A Lynch Bytes Anthology -julkaisu vuodelta 2015, ja Alex Baconin “Surface, Image, Reception: Painting in a Digital Age” (2016). Pohjatietona maalaustaiteen modernistiseen teoriaan ja historiaan käytettiin Inka-Maija Iitiän vuonna 2008 julkaistua väitöskirjaa “Käsitteellisestä ruumiilliseen, sitaatiosta paikkaan – maalaustaide ja nykytaiteen historia”. Lisäksi osana tätä tutkielmaa on esimerkkitaiteilijoita ja heidän teoksiaan havainnollistamassa digitaalisen- ja post-internetiä ilmentävän ajattelun näkymistä taiteessa, ja erityisesti maalaustaiteessa.
Lähdemateriaalina ja merkittävässä osassa tässä tutkimuksessa olivat muun muassa Artie Vierkantin essee Post-Image Object (2010), jota lukuisat post-internetistä kirjoittaneet ovat lainanneet ja hyödyntäneet omien ajatustensa tukena, sekä Melanie Bühlerin toimittama No Internet, No art: A Lynch Bytes Anthology -julkaisu vuodelta 2015, ja Alex Baconin “Surface, Image, Reception: Painting in a Digital Age” (2016). Pohjatietona maalaustaiteen modernistiseen teoriaan ja historiaan käytettiin Inka-Maija Iitiän vuonna 2008 julkaistua väitöskirjaa “Käsitteellisestä ruumiilliseen, sitaatiosta paikkaan – maalaustaide ja nykytaiteen historia”. Lisäksi osana tätä tutkielmaa on esimerkkitaiteilijoita ja heidän teoksiaan havainnollistamassa digitaalisen- ja post-internetiä ilmentävän ajattelun näkymistä taiteessa, ja erityisesti maalaustaiteessa.