Kuosisuunnittelu omalle yritykselle
Hyvönen, Suvi (2018)
Hyvönen, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188886
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tuottaa uusia kuoseja opinnäytteen tekijän aloittelevalle yritykselle, Ontsibuu Designille, ja löytää yrityksen näkökulmasta uusia mahdollisuuksia kuosien käyttämiseen tuotteissa. Opinnäytteen toivottiin antavan uutta energiaa yrityksen toiminnan jatkamiseen ja asiakaslähtöistä näkökulmaa yrityksen tuotevalikoiman laajentamiseen.
Kuosisuunnittelun suunnan löytämiseksi toteutettiin survey-tutkimus, jolla selvitettiin potentiaalisen asiakaskunnan mieltymyksiä ja kulutuskäyttäytymistä, kun tarkastelun kohteena ovat kuosilliset tuotteet. Verkkokyselynä toteutetussa tutkimuksessa selvisi, minkälaisia värejä ja aiheita asiakkaat suosivat kuosituotteissaan, missä tuotteissa he suosivat kuoseja yksivärisyyden sijaan ja mistä ja kenelle he hankkivat kuosituotteita. Vastaajien suosikkibrändeistä valittiin muutamia esimerkkejä, joiden kuoseista tehtiin analyysit, joiden perusteella voitiin myös tehdä päätelmiä asiakaskunnan mieltymyksistä. Tutkimustuloksien perusteella luotiin moodboardeja, joita käytettiin kuosisuunnittelun referensseinä. Kuosisuunnittelu toteutettiin digitaalisesti Adobe Illustrator -vektorigrafiikkaohjelmaa käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä uutta kuosia ja niiden käyttöehdotuksia. Kuosit ovat painettavissa digitaalipainotekniikalla. Kuosien värejä ja aiheita valittaessa otettiin huomioon asiakaskyselyn tulokset, jotta uusilla kuoseilla saataisiin tavoitettua kohderyhmä entistä laajemmin ja vastattua asiakkaiden toiveisiin aiempaa paremmin. Asiakaskyselyn tuloksia hyödynnettiin myös kuosien tuotteistamisessa, jotta yrityksen tuleva valikoima olisi asiakaskunnalle mieleinen.
Kuosisuunnittelun suunnan löytämiseksi toteutettiin survey-tutkimus, jolla selvitettiin potentiaalisen asiakaskunnan mieltymyksiä ja kulutuskäyttäytymistä, kun tarkastelun kohteena ovat kuosilliset tuotteet. Verkkokyselynä toteutetussa tutkimuksessa selvisi, minkälaisia värejä ja aiheita asiakkaat suosivat kuosituotteissaan, missä tuotteissa he suosivat kuoseja yksivärisyyden sijaan ja mistä ja kenelle he hankkivat kuosituotteita. Vastaajien suosikkibrändeistä valittiin muutamia esimerkkejä, joiden kuoseista tehtiin analyysit, joiden perusteella voitiin myös tehdä päätelmiä asiakaskunnan mieltymyksistä. Tutkimustuloksien perusteella luotiin moodboardeja, joita käytettiin kuosisuunnittelun referensseinä. Kuosisuunnittelu toteutettiin digitaalisesti Adobe Illustrator -vektorigrafiikkaohjelmaa käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä uutta kuosia ja niiden käyttöehdotuksia. Kuosit ovat painettavissa digitaalipainotekniikalla. Kuosien värejä ja aiheita valittaessa otettiin huomioon asiakaskyselyn tulokset, jotta uusilla kuoseilla saataisiin tavoitettua kohderyhmä entistä laajemmin ja vastattua asiakkaiden toiveisiin aiempaa paremmin. Asiakaskyselyn tuloksia hyödynnettiin myös kuosien tuotteistamisessa, jotta yrityksen tuleva valikoima olisi asiakaskunnalle mieleinen.