Iisalmen 4H-yhdistyksen työpalvelun markkinoinnin kehittäminen
Viljakainen, Merja (2018)
Viljakainen, Merja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Iisalmen 4H-yhdistyksen työpalvelun markkinointia. 4H-yhdistyksen toiminnan yhtenä tavoitteena on edistää nuorten työelämävalmiuksia ja yrittelijäisyyttä. Työpalvelutoiminta on yhdistyksen voittoa tavoittelematonta toimintaa. Työpalvelun avulla työllistetään nuoria muun muassa siivoustehtäviin. Useat nuoret työskentelevät opintojen ohella. Markkinoinnin tavoitteena on kasvattaa asiakasmääriä, jotta voidaan tarjota mahdollisimman monille nuorille töitä. Kasvulle on olemassa hyvät mahdollisuudet väestön ikääntyessä ja tarvitessa yhä enemmän apua omassa kodissa asumiseen.
Ensimmäiseksi opinnäytetyössä perehdytään työpalvelutoimintaan sekä analysoidaan nykytilannetta. Markkinoinnin on oltava edullista, koska yhdistyksessä ei ole paljon resursseja käytettävissä markkinointiin. Näin ollen markkinoinnin toteutuskeinoiksi valikoitui perinteisen keinojen lisäksi digitaalisen markkinoinnin keinoja, jotka ovat yleensä kustannustehokkaita. Lisäksi asiakkaat odottavat nykyisin organisaatioilta digitaalisuuden hyödyntämistä.
Lopputuotoksena on suunnitelma markkinoinnin kehittämiseksi. Suunnitelma sisältää alustavan asiakassegmentoinnin ja vuosisuunnitelman rungon, joita voidaan täydentää jatkossa. Yhdistyksessä olisikin kannattavaa toteuttaa markkinointitutkimuksia, joiden avulla voitaisiin saada lisätietoa asiakkaista ja markkinatilanteesta. 4H-aatteen mukaisesti työpalvelussa työskenteleviä nuoria tulee osallistaa markkinointiin mahdollisuuksien mukaan.
Suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös muissa 4H-yhdistyksissä työpalvelun markkinoinnin kehittämisessä. Lisäksi sitä voidaan soveltaa muissa yhteyksissä, kun halutaan toteuttaa markkinointia pienellä budjetilla.
Ensimmäiseksi opinnäytetyössä perehdytään työpalvelutoimintaan sekä analysoidaan nykytilannetta. Markkinoinnin on oltava edullista, koska yhdistyksessä ei ole paljon resursseja käytettävissä markkinointiin. Näin ollen markkinoinnin toteutuskeinoiksi valikoitui perinteisen keinojen lisäksi digitaalisen markkinoinnin keinoja, jotka ovat yleensä kustannustehokkaita. Lisäksi asiakkaat odottavat nykyisin organisaatioilta digitaalisuuden hyödyntämistä.
Lopputuotoksena on suunnitelma markkinoinnin kehittämiseksi. Suunnitelma sisältää alustavan asiakassegmentoinnin ja vuosisuunnitelman rungon, joita voidaan täydentää jatkossa. Yhdistyksessä olisikin kannattavaa toteuttaa markkinointitutkimuksia, joiden avulla voitaisiin saada lisätietoa asiakkaista ja markkinatilanteesta. 4H-aatteen mukaisesti työpalvelussa työskenteleviä nuoria tulee osallistaa markkinointiin mahdollisuuksien mukaan.
Suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös muissa 4H-yhdistyksissä työpalvelun markkinoinnin kehittämisessä. Lisäksi sitä voidaan soveltaa muissa yhteyksissä, kun halutaan toteuttaa markkinointia pienellä budjetilla.