Palveluvaraston toiminnallisuuden kehittäminen
Soini, Tapio (2018)
Soini, Tapio
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178815
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Levyvirta Oy:n palveluvaraston toimintaa. Tavoitteena oli optimoida palveluvaraston pohjaratkaisua, jotta varastotila saataisiin tehokkaammin käyttöön ja sen myötä varastopaikoista tuottavampia sekä asiakkaiden itsepalvelutasoa nostettua. Koska palveluvaraston pohjaratkaisu oli sen suurin pullon-kaulakohta, sen muuttaminen kulminoitui työn avaintekijäksi, jota lähdettiin muuttamaan.
Aluksi työssä tutustuttiin varastonohjauksen teoriaan, jonka pohjalta palveluvarastos-ta kehitettiin useampia simulaatiomallinnuksia. Simulaatiot toteutettiin C-WIS ohjel-malla, jolla saatiin aikaiseksi helposti varioituvia malleja. Näistä malleista pystyttiin valitsemaan yksi toimiva layout palveluvarastolle. Jotta voitiin mitata saatuja tuloksia muutetun pohjaratkaisun toimivuudesta, täytyi tehdä aloitustilanneanalyysi. Varas-tossa tarkasteltiin varastopaikkojen määrää sekä niiden arvoa, myyntilistalla olevien tuotteiden määrää ja kiinteiden kustannuksien osuutta varastosta. Tuottavuuden pa-rantamiseksi tutustuttiin myös Lean filosofiaan kuuluvaan 5S-toimintatapaan, joka päätettiin toteuttaa palveluvarastossa. 5S-toimitatavan perus periaatteena on lisätä tehoa ja laatua siisteyden kehittämiseen. Ottamalla tämä toimintatapa käyttöön palve-luvarastossa saatiin aikaiseksi organisoidumpi kokonaisuus. Vastuu siirtyi siisteyden ja järjestyksen ylläpidosta varaston vanhoille työntekijöille sekä erityisesti yhdelle uudelle työntekijälle. Palveluvarasto järjesteltiin uuden layoutin mukaan ja 5S-toimintatapa todettiin käyttökelpoiseksi varaston tiloissa, jolloin pystyttiin tekemään uusi tilanneanalyysi varaston muutoksesta. Se osoitti tuottavien varastopaikkojen määrän nousseen ja näin asetettujen tavoitteiden toteutuneen.
Lopputulokseksi saatiin uusi layout palveluvarastolle, joka on toimivuudeltaan huo-mattavasti parempi kuin vanha. Varastotuotteiden merkinnöillä ja järjestyksellä saatiin nostettua itsepalvelutasoa sekä helpotettua myyjien työtä. Viimeisimpänä tehty uusi tilastoanalyysi osoitti, että tuottavien ja aktiivisten varastopaikkojen määrä on lisään-tynyt. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että palveluvarastoon tehdyt muutokset kehittivät sen toimintaa paremmaksi.
Aluksi työssä tutustuttiin varastonohjauksen teoriaan, jonka pohjalta palveluvarastos-ta kehitettiin useampia simulaatiomallinnuksia. Simulaatiot toteutettiin C-WIS ohjel-malla, jolla saatiin aikaiseksi helposti varioituvia malleja. Näistä malleista pystyttiin valitsemaan yksi toimiva layout palveluvarastolle. Jotta voitiin mitata saatuja tuloksia muutetun pohjaratkaisun toimivuudesta, täytyi tehdä aloitustilanneanalyysi. Varas-tossa tarkasteltiin varastopaikkojen määrää sekä niiden arvoa, myyntilistalla olevien tuotteiden määrää ja kiinteiden kustannuksien osuutta varastosta. Tuottavuuden pa-rantamiseksi tutustuttiin myös Lean filosofiaan kuuluvaan 5S-toimintatapaan, joka päätettiin toteuttaa palveluvarastossa. 5S-toimitatavan perus periaatteena on lisätä tehoa ja laatua siisteyden kehittämiseen. Ottamalla tämä toimintatapa käyttöön palve-luvarastossa saatiin aikaiseksi organisoidumpi kokonaisuus. Vastuu siirtyi siisteyden ja järjestyksen ylläpidosta varaston vanhoille työntekijöille sekä erityisesti yhdelle uudelle työntekijälle. Palveluvarasto järjesteltiin uuden layoutin mukaan ja 5S-toimintatapa todettiin käyttökelpoiseksi varaston tiloissa, jolloin pystyttiin tekemään uusi tilanneanalyysi varaston muutoksesta. Se osoitti tuottavien varastopaikkojen määrän nousseen ja näin asetettujen tavoitteiden toteutuneen.
Lopputulokseksi saatiin uusi layout palveluvarastolle, joka on toimivuudeltaan huo-mattavasti parempi kuin vanha. Varastotuotteiden merkinnöillä ja järjestyksellä saatiin nostettua itsepalvelutasoa sekä helpotettua myyjien työtä. Viimeisimpänä tehty uusi tilastoanalyysi osoitti, että tuottavien ja aktiivisten varastopaikkojen määrä on lisään-tynyt. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että palveluvarastoon tehdyt muutokset kehittivät sen toimintaa paremmaksi.